NDS zrušila tender na druhú etapu D1 Jánovce-Jablonov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
D1 Mengusovce Jánovce. Foto: SITA

BRATISLAVA 9. mája (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zrušila tender na výstavbu druhej etapy úseku diaľnice D1 Jánovce-Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra, informoval v pondelok na stretnutí s médiami generálny riaditeľ NDS Alan Sitár. Dôvodom zrušenia tendra je to, že spoločnosť Doprastav podala na súde žalobu na preskúmanie rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie SR o jej námietkach proti podmienkam súťaže. Úrad totiž vyhovel iba časti námietok Doprastavu a nariadil NDS odstrániť nedostatky, súťaž však nezrušil. Sitár zrušenie súťaže zdôvodnil aj tým, že firma, ktorá podala žalobu, by mohla požiadať súd aj o vydanie predbežného opatrenia, čo by súťaž zastavilo.

„V priebehu tejto súťaže sa viackrát ukázalo, že názor nás ako zadávateľa a jednotlivých zhotoviteľov je rôzny. Ináč sme vnímali niektoré zložitejšie časti tohto zadania. Boli diskusie o tendrových podmienkach aj normách, ktoré boli v tejto súťaži použité,“ povedal Sitár. Predložené námietky sa podľa neho často opakujú a zdržujú súťaž. „Z nášho pohľadu to vytvára ďalšie dodatočné riziko, ktoré považujeme za veľmi významné. Žaloba je jedna vec, ale existujú indície, že uchádzač by mohol požiadať o predbežné opatrenie,“ uviedol ďalej Sitár. Hroziaca možnosť zastavenia tendra nebola pre NDS akceptovateľná, a preto súťaž radšej zrušila.

Diaľničiari plánujú vypísať opakovanú súťaž do konca mája

Tender chcú uskutočniť už podľa Žltej knihy medzinárodnej federácie konzultačných inžinierov (FIDIC), čo znamená, že zhotoviteľ stavbu aj naprojektuje. Zrušená súťaž bola vyhlásená pôvodne podľa Červenej knihy FIDIC, podľa ktorej by budúci zhotoviteľ uskutočnil iba samotnú výstavbu diaľničného úseku. NDS očakáva, že postup podľa Žltej knihy umožní všetkým zúčastneným, aby dokázali zosúladiť dokumentáciu s platnými normami a nájsť technologicky efektívne riešenia, ktoré umožnia zníženie ceny. „Chceme poslať aj listy všetkým uchádzačom. Súčasťou listu bude oznámenie, že bude vyhlásená nová súťaž vo veľmi krátkej dobe. Práve tento fakt môže zohrať významnú úlohu, že uchádzači prijmú takýto postup. Pre nich to bude znamenať len časové odloženie, nie nemožnosť zúčastniť sa tejto súťaže,“ dodal Sitár. NDS dúfa, že ak uchádzači nebudú mať závažnejšie námietky, ponuky v tomto tendri by mohli byť otvorené koncom augusta.

„Súd vykonal prvotné úkony – zaslal odporcovi výzvu na vyjadrenie sa k žalobe a výzvu na zaslanie svojho administratívneho spisu. Súd čaká na dodanie administratívneho spisu, lehota končí 11. mája,“ potvrdil v pondelok pre agentúru SITA hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak. „ÚVO pripraví k žalobe pri dodržaní a rešpektovaní platných legislatívnych noriem a lehôt vyjadrenie, ktoré poskytne Krajskému súdu v Bratislave. Do skončenia súdneho konania sa nebude k veci vyjadrovať,“ uviedol hovorca úradu Branislav Zvara. Aj v uvedenom prípade podľa neho úrad konal prostredníctvom komisie pre rozhodovanie o námietkach štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, podľa platného zákona o verejnom obstarávaní, v zákonom stanovenej lehote. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský prisľúbil, že sa k žalobe vyjadrí v utorok.

Diaľničná spoločnosť v súčasnosti vyhodnocuje ponuky 13 uchádzačov v tendri na výstavbu prvej etapy D1 Jánovce-Jablonov pri Levoči v dĺžke 9 kilometrov. Najlacnejšiu ponuku v tomto tendri predložila spoločnosť Váhostav – SK, a.s. Žilina spolu so spoločnosťou Bögl a Krýsl, k.s. Praha vo výške okolo 60 mil. eur bez danej z priadnej hodnoty. Predpokladaná cena tejto zákazky pritom dosahuje okolo 95 mil. eur bez dane a nižšie oproti tejto sume bolo spolu 12 predložených ponúk. Podľa obchodnej riaditeľky NDS Viktórie Chomovej, výberová komisia by mala rozhodnúť o ponukách približne koncom mája a po uplynutí ďalších 16 dní by mohla NDS uzatvoriť zmluvu s vybraným uchádzačom. Podmienkou toho však je, aby žiadny uchádzač nenamietal proti vyhodnoteniu ponúk.

Hlavný strategický cieľ NDS: dokončenie D1 medzi Žilinou a Prešovom

Sitár neuviedol predpokladaný termín, dokedy by mohlo byť diaľničné spojenie medzi Bratislavou a Košicami hotové.
D1_Jablonov
Foto: SITA/ Miro Dibák

Na to by mal podľa neho odpovedať Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014. Ministerstvo dopravy by malo meškajúci diaľničný plán zverejniť v najbližších dňoch. V súčasnosti trvajú aj tendre na výstavbu úsekov D1 Fričovce – Svinia (11,2 km) a Dubná Skala – Turany (16,5 km) podľa Žltej knihy FIDIC. Riaditeľ diaľničiarov tvrdí, že peniaze stačia na výstavbu úsekov, na ktoré už sú vyhlásené súťaže. O financiách na stavbu ďalších úsekov D1 má rozhodnúť ministerstvo dopravy. Súčasťou zastaveného 1. balíka PPP boli aj úseky Hubová – Ivachnová (15,2 km) a Turany – Hubová (13,6 km). Tender na prvý z nich chce NDS začať v priebehu niekoľkých týždňov a súťaž na druhý úsek závisí od dosiahnutia dohody s ochranármi, ktorí žiadajú zmenu trasy pre ochranu prírody.

Aj ďalšie úseky D1 sa budú súťažiť podľa Žltej knihy

„Dokumentácia, ktorá bola vyhotovená v roku 2007 a 2008, nezodpovedá v súčasnej dobe jednak normám. Sú už aj rezervy z hľadiska technologických možností a boli by sme radi, keby bolo možné tento progres využiť aj pri budovaní ďalších úsekov,“ zdôvodnil Sitár, prečo sa rozhodli ďalšie úseky D1 stavať podľa Žltej knihy. „Poskytuje väčší priestor pre zhotoviteľa na to, aby mohol dielo nielen realizovať, ale zároveň aby mohol pripravovať časť projektovej dokumentácie,“ dodal. Budúci zhotoviteľ tak bude môcť postupovať flexibilnejšie a efektívnejšie, čo vytvára priestor aj na znižovanie ceny.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Alan SitárDušan Šamudovský
Firmy a inštitúcie Doprastav, a.s. BratislavaNDS Národná diaľničná spoločnosť