BRATISLAVA 8. novembra (WEBNOVINY) – Rozšíreniu platenia mýta na všetkých úsekoch ciest prvej triedy v budúcnosti sa dopravcovia pravdepodobne nevyhnú napriek svojmu nesúhlasu. Plánované zmeny sadzieb mýta a rozšírenie spoplatnenia na hlavných cestách boli podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) Jána Kotuľu takmer pripravené. Pád vlády pri hlasovaní parlamentu o eurovale pred takmer mesiacom zámery na úpravu mýtneho systému zastavil.
„Tento projekt sme rozbehli pred pár mesiacmi. V rámci rozšírenia spoplatnenia ciest prvej triedy sme rokovali s dopravcami aj o tom, že by sme chceli začať rozlišovať ekologickú výhodnosť vozidiel, ich vek a vybavenie. Podľa toho by sme nasadzovali sadzby. Už sme pomaly dospeli k spoločnému názoru a prišla situácia, že budú nové voľby,“ povedal Kotuľa pre agentúru SITA. Teraz je podľa neho ťažké začať realizovať taký zásadný projekt, hoci je už pripravený.
Mýto aj na cestách 1. triedy
Diaľničiari považujú v budúcnosti za potrebné platenie mýta na všetkých cestách prvej triedy. „Všade, kde je tranzit ťažkej nákladnej dopravy, chceme, aby boli cesty spoplatnené. Kde sú komunikácie zaťažované ťažkou dopravou, treba ich potom pravidelne rekonštruovať,“ zdôvodnil Kotuľa.
Pre prevádzku a údržbu týchto komunikácií je podľa neho spoplatnenie najspravodlivejšie. Šéf diaľničnej spoločnosti odhaduje výpadky vo výbere mýta z dôvodu toho, že sa nákladné autá vyhýbajú spoplatneným úsekom, na 1 až 3 % z celkových príjmov z mýta.
„Nejde tak ani o peniaze, ide skôr o to, že kamióny by mali jazdiť trasami určenými na tranzit a nie inde, kde sa vyhnú plateniu. Znižujú bezpečnosť a ekologicky zaťažujú obce,“ dodal Kotuľa.
Zákaz tranzitu – pomoc samosprávam
Zákaz tranzitu ťažkých nákladných automobilov nad 12 ton, ktorý bude na 133 úsekoch ciest druhej a tretej triedy po celom Slovensku, by mal tiež zvýšiť výber z mýta. Kamióny budú mať obmedzené možnosti obchádzať spoplatnené diaľnice a cesty a jazdiť tam, kde zatiaľ platiť nemusia. NDS zabezpečuje osadenie dopravného značenia so zákazom tranzitu ťažkých vozidiel postupne do konca roka. „Týmto rozhodnutím pomáhame samosprávam, myslím, že vítajú tento krok ministerstva dopravy,“ povedal Kotuľa. Cesty druhej a tretej triedy spravujú samosprávne kraje.
Vyšší výber mýta
Výber mýta by mal tohto roku dosiahnuť okolo 152,5 mil. eur. V porovnaní s minulým rokom by to bolo o takmer 8 % alebo o 11 mil. eur viac. V budúcom roku sú očakávané príjmy z mýta takmer 183 mil. eur. „Bude to nárast, ale stále splácame cenu tohto projektu, takže časť sa nám vráti. Postupne počítame, že aj príjem z mýta bude trochu rásť a po zaplatení celého projektu by sme mali tieto peniaze investovať ako vlastné prostriedky do diaľničnej siete,“ predpokladá šéf NDS. Za deväť mesiacov tohto roka výber mýta predstavoval 115,1 mil. eur. Vlani, v prvom roku prevádzky, mýto vynieslo okolo 141 mil. eur, vrátane príjmov z tranzitného ticketingu. Z celkovej sumy vybraného mýta viac ako 42 % zaplatili vodiči zo zahraničia.
Mýto aj pre vodičov osobných áut
Plateniu mýta namiesto diaľničných nálepiek sa v budúcnosti pravdepodobne nevyhnú ani vodiči osobných áut. „Bude to spravodlivejšie, budú platiť podľa počtu kilometrov. Musí to byť prijateľná cena,“ hovorí Kotuľa. Zavedenie desaťdňovej diaľničnej nálepky od nového roka miesto sedemdňovej zdôvodnil tým, že to bude lepšie vyhovovať vodičom a turistom, ktorí budú na Slovensku dlhšie ako týždeň. Inak by si museli dvakrát kupovať týždňové známky. „Vo svete je to bežné. Nová známka je o niečo drahšia, ale má aj dlhšiu platnosť,“ povedal Kotuľa. Sedemdňová nálepka stojí 7 eur, desaťdňová bude mať hodnotu 10 eur.
Diaľničné známky cez sms
NDS uvažuje o možnosti platenia vodičov osobných áut za používanie diaľnic a rýchlostných ciest cez sms-správy. Išlo by o alternatívu k diaľničným nálepkám. „Pripravovali sme tento projekt, ale tiež ho nespustíme, lebo príprava trvá najmenej rok. V rozpracovanosti sme ho zastavili. Nakupovanie diaľničných známok cez sms by sme chceli kompletne zaviesť na ročné, mesačné i desaťdňové známky. A rokoval by som možno aj o jednodňovej známke,“ uviedol Kotuľa s tým, že takýto spôsob platenia za používanie diaľnic a ciest by bol najspravodlivejší.