BRATISLAVA 3. apríla (WEBNOVINY) – Rozostavanie historicky najviac úsekov diaľnic a rýchlostných ciest a zároveň investovanie najväčšieho objemu peňazí do ich výstavby v minulom roku považuje ministerstvo dopravy na čele s Jánom Počiatkom za jednu zo svojich hlavných aktivít v uplynulých troch rokoch.
Začala sa tak výstavba viac ako sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a aktuálne je rozostavaných vyše 130 kilometrov. Výstavba úsekov diaľnice D1 pri Martine a Levoči, ktorá začala ešte v roku 2011, však výrazne mešká. V sobotu 4. apríla uplynú tri roky druhej vlády Roberta Fica.
Ministerstvo považuje vlaky zadarmo za úspech
Ministerstvo dopravy označilo za veľký úspech aj zavedenie bezplatného cestovného na železnici pre sociálne ohrozené skupiny obyvateľstva od 17. novembra minulého roka. „Do tohto systému sa do konca marca zaregistrovalo viac ako 680 tisíc ľudí,“ uviedol pre agentúru SITA vedúci oddelenia pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Peter Zeman.
Bezplatnú prepravu študentov a dôchodcov v štátom podporovaných vlakoch kritizovala nielen opozícia, ale aj niektorí odborníci na železničnú dopravu. Štát bude totiž musieť pre bezplatnú prepravu vlakmi kompenzovať výpadky tržieb najmä Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. a čiastočne súkromného prepravcu RegioJet na trati z Bratislavy do Komárna v tomto roku sumou minimálne 13 miliónov eur.
Rovnako dôležitý v železničnej doprave bol podľa rezortu dopravy aj fakt, že sa po dlhých rokoch prepadu darí zvyšovať počet štátom objednaných vlakových spojov a tým aj najazdených kilometrov. „Teda zvyšujeme počet vlakov, ktoré jazdia po slovenských koľajniciach a zároveň pokračuje rozsiahly modernizačný proces vozňového parku štátneho železničného dopravcu. Samozrejme, financovanie týchto zmien je možné hlavne vďaka využívaniu európskych fondov,“ priblížil Zeman.
Hospodárenie štátnych firiem sa zlepšilo
Z Operačného programu Doprava na roky 2007 až 2013, ktorý treba dočerpať do konca tohto roka, sa za tri roky podľa ministerstva vyčerpalo viac ako za všetkých predchodcov spolu.
„Za uplynulé tri roky sme zvýšili aj kontrahovanie – zazmluvnili sme viac ako 50 percent operačného programu. Dnes je OPD zakontrahovaný na viac ako 100 percent,“ zdôraznil Zeman. „Kvalitnú spoluprácu v európskymi inštitúciami dokazuje aj fakt, že nový operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 bol schválený ako deviaty v poradí spomedzi viac ako tristo operačných programov všetkých členských štátov,“ dodal.
Na projekty v OPD sa z peňazí Európskej únie k 28. februáru vyčerpalo takmer 1,995 miliárd eur. Znamená to 63,12 percenta zo záväzku v objeme 3,160 miliárd eur. Spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu dosiahlo 416,86 miliónov eur, čo je 66,94 percenta zo záväzku 622,73 miliónov eur.
„Výrazne sa zlepšilo napríklad hospodárenie štátnych firiem v rezorte. Dobrým príkladom je Slovenská pošta, a. s., v ktorej predchádzajúce vedenie rezortu plánovalo prepúšťať. Za súčasnej vlády sa nielen podarilo udržať zamestnanosť, ale ešte sa pošta dostala do zisku a realizuje niekoľko rozvojových projektov,“ uviedol Zeman.
Ministerstvo sľubuje zmeny, pokračovať bude aj výstavba
V poslednom roku funkčného obdobia vlády bude ministerstvo dopravy pokračovať vo výstavbe diaľnic. „Zverejnené sú predbežné oznámenia na výstavbu 28 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Okrem toho prebieha tender na výber koncesionára na výstavu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v dĺžke 59 kilometrov (v rámci PPP projektu),“ poznamenal ďalej Zeman.
„Okrem toho intenzívne pracujeme na oprave ciest prvej triedy, kde sa len teraz na jar začalo s modernizáciou viac ako 170 kilometrov. Zlepšovať sa budú aj služby na železnici, kde bude do konca tohto roku 60 percent všetkých výkonov v regionálnej doprave realizovaných modernými vlakmi,“ dodal.
Ministerstvo dopravy plánuje v tomto roku súťaž na prevádzkovanie diaľkovej vlakovej dopravy z Bratislavy do Banskej Bystrice. Pokračuje aj v príprave nového stavebného zákona. Ten mal byť pôvodne účinný už vlani v júli a pravdepodobne nezačne platiť ani v júli tohto roka, ale najskôr zrejme až od začiatku roku 2016. Návrh stavebného zákona sa doteraz nedostal ani na rokovanie vlády.