BRATISLAVA 28. marca (WEBNOVINY) – Rómske matky sa aktívne zapájajú do predškolskej prípravy svojich detí. Robia tak na základe projektu Investícia v ranom detstve – podpora sociálnej inovácie a integrácie Rómov, ktorý je súčasťou programu Progress podporovaného Európskou komisiou sumou 746 916 eur.
Ako agentúru SITA ďalej informovala Michaela Paulenová z Tlačového odboru Kancelárie ministra vnútra, do projektu, ktorý vypracoval Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity v spolupráci s medzinárodnými partnermi, je zapojených 315 rómskych matiek z 21 obcí. Projekt sa bude realizovať do konca roka.
Pozitívna osveta
„Európska komisia podporila z viac ako 90 projektových žiadostí len päť, jednou z nich bol aj tento projekt,“ poznamenala. Program Progress sa pokúša presvedčiť rodiny o výhodách predškolského vzdelávania a dostať do škôlok viac detí. Jeho ťažiskom je čítanie detských kníh matkami detí a spolupráca rodín s materskými školami. Program podporuje zavádzanie inovatívnych projektov v malom.
Okrem matiek je do projektu zapojených 525 rómskych detí vo veku do päť rokov a 15 učiteľov či riaditeľov predškolských zariadení. S rómskymi matkami, rodinami a komunitami spolupracuje sedem facilitátorov tak, aby ich aj s deťmi pripravili na predškolskú dochádzku.
Rómky chodia na stretnutia rady
Zo skúseností facilitátorov podľa Paulenovej vyplýva, že matky sa na pravidelných stretnutiach zúčastňujú s obľubou, čítajú detské knihy nielen pod odborným dohľadom, ale začali čítať rozprávky svojim deťom aj doma. „Tešia sa na novú detskú literatúru, ktorú v rámci projektu dostávajú,“ priblížila a dodala, že projekt tým napĺňa svoj účel.
Zo stretnutí matiek s terénnymi pracovníkmi sa takisto vytvorili tzv. ženské kluby. Tie podľa jej slov okrem svojho hlavného poslania – čítania detských kníh, pomoci rodičom pri práci s deťmi a spolupráci rodiny, materskej školy a komunity, vyvolali aj ďalší efekt. „Tým je skutočnosť, že ženy si poskytujú sociálne a rodičovské rady a stali sa súdržnými,“ uzavrela Paulenová s tým, že úrad splnomocnenca v súvislosti s projektom sledujú, či metóda využitá v projekte bude mať pozitívny vplyv na úspešný štart detí v materských a základných školách.