Túžili ste niekedy vidieť, ako žijú obyvatelia najľudnatejšej krajiny v jednotlivých provinciách? Skrývajú sa v chatrčiach, honosných sídlach, či len v narýchlo postavených obydliach? Z čoho pozostáva ich majetok? Aké je typické vybavenie ich domácností? Čínska dvojica Huang Quingjun a Ma Hongjie, umelci s profesionálnym pozadím, sa vydali naprieč rodnou krajinou, aby našli odpovede na spomínané otázky. Ich sociálno-umelecký projekt dostal názov „Family Stuff“ (Rodinný majetok) a jeho začiatky siahajú do roku 2005.
Vtedy sa umelec Huang a fotoreportér Ma s vízou v hlave pustili do prehovárania bežných ľudí, žijúcich vo vidieckych oblastiach krajiny, aby sa zúčastnili na ich projekte. Cieľom bolo vybrať z obydlia najčastejšie a každodenne používané predmety – od postelí cez riad až po osobné drobnosti – vyniesť ich pred dom a odfotografovať spolu s rodinu. Ide o namáhavú prácu z fyzického i psychického hľadiska, ktorá pozostáva z dlhého vysvetľovania a prehovárania rodín, aby sa na projekte zúčastnili, až po nosenie a kreatívne rozmiestnenie predmetov pred domom. Umelcom sa občas stáva, že majetok, ktorý by radi umiestnili pred dom, sa jednoducho nezmestí cez dvere, ale vo všeobecnosti sa zhodujú, že fotografie dokumentujú typický vidiecky život v Číne.
Ich projekt spája žurnalistické i umelecké prvky. Kým 40-ročný Huang sleduje hlavne spoločenské zmeny, ktoré sa stávajú viditeľné na každodennej báze, o osem rokov mladší Ma sa sústredí na zobrazenie Číny z autentickej stránky – so zameraním na väčšinové vidiecke sídla než na mestské fasády, ktoré sa často objavujú na stránkach novín. Obaja však zároveň kladú na prvé miesto zdokumentovanie zmien, ktorými krajina prechádza. V čínskej tradícii – v Konfuciovom učení – bola rodina vždy hlavnou inštitúciou. Rodinný dom v týchto končinách sveta reprezentuje identitu, nielen meniaci sa štýl. Domov ako prostriedok prežitia pretrváva hlavne v dedinských oblastiach, kým v mestách ho vytláča materializmus.
Zatiaľčo Huang mapuje krajinu zo severnej časti, Ma sa vydal na cestu z juhu. Obaja sa zhodujú, že okrem rodinných obydlí na fotografiách zohráva veľkú úlohu aj samotný čas. Každá fotografia zobrazuje jeho dopad a taktiež aj jeho relativitu. Domy na fotkách sa pomaly rozpadávajú, zatiaľčo v pozadí niektorých sa už črtajú moderné konštrukcie. Pred obydliami sa vedľa tradičných nástrojov začínajú objavovať i chladničky, televízory a moderné kuchynské spotrebiče. Pokrok nielen prináša, ale rovnako aj berie.
Foto: www.featureshoot.com
Foto: www.featureshoot.com
Foto: www.featureshoot.com
Foto: www.featureshoot.com
Za svoj cieľ si umelci zvolili rodiny z rôznych regiónov a etnických pozadí a už od začiatku počítali s tým, že pôjde o beh na dlhé trate. V roku 2007 sa 20 fotografií objavilo na výstave v pekingskej fotogalérii 798 Photo Gallery a niektoré z nich boli vystavené i v Paríži uplynulý rok. Cieľom projektu, ktorý by mal byť hotový koncom tohto roka, je zozbierať aspoň 50 fotografií. Tie potom dvojica plánuje vydať i knižne.
www.featureshoot.com