BRATISLAVA 8. apríla (WBN/PR) – Skutočnosť, že spoločnosť zverejňuje len skromné informácie o svojich podnikových vzťahoch a ukazovateľoch hospodárenia, ešte automaticky neznamená, že je zle riadená. Vedenie môže mať pre zdržanlivosť dobré dôvody. No rozhodnutie o tom, koľko a aké informácie zverejniť, musí byť vedomé.
Ročná správa dáva príležitosť predložiť ku koncu roka jasný prehľad výsledkov činnosti spoločnosti za uplynulý hospodársky rok a výhľad jej očakávanej situácie v budúcnosti. Motivovať obchodné spoločnosti v ich úsilí poskytovať trhu relevantné informácie o svojej činnosti v správnej štruktúre, transparentnej a atraktívnej forme pomáha aj súťaž o Najlepšiu ročnú správu, ktorej 11. ročník bude prebiehať od 15. apríla do 14. septembra 2010. Súťaž organizuje Inštitút INEKO, v spolupráci s PricewaterhouseCoopers a Amrop Slovakia. Viac informácií o súťaži je dostupných na www.rocnasprava.sk.
Až tretina spoločností poskytuje iba absolútne minimum informácií o svojich peňažných tokoch a financovaní. Vyplýva to z prieskumu PricewaterhouseCoopers
Spoločnosť PricewaterhouseCoopers preskúmala textové časti ročných správ 344 spoločností z rebríčka FTSE 350 a dospela k zmiešaným výsledkom.
Spoločnosti naďalej uvádzajú základné informácie, pričom sú mimoriadne komunikatívne v uvádzaní KPI a hlavných rizík (viď panel č. 1). Prevažná väčšina, hoci menšia než v predchádzajúcom roku, popisuje svoje strategické priority, zohľadňujúc pritom neistoty, ktoré so sebou priniesla hospodárska kríza. Je povzbudivé, že takmer 70% spoločností uvádza aké-také podrobnosti o svojich peňažných tokoch a financovaní – no stále zostáva tretina, ktorá poskytuje analytikom a investorom iba absolútne minimum informácií o tejto dôležitej oblasti.
Dokonca aj vtedy, keď spoločnosti informujú o kľúčových východiskách textovej časti výkazníctva, zvyčajne nepodávajú jasný a zrozumiteľný obraz o krátkodobých hospodárskych výsledkoch a budúcom smerovaní (viď panel č. 2). Len o čosi menej než polovica preskúmaných ročných správ obsahovala nejaké informácie o budúcich trendoch a faktoroch, ktoré ovplyvňujú budúci rozvoj, hospodárenie a pozíciu danej spoločnosti.
„Je zarážajúce, koľko spoločností sa očividne len snaží využiť stratégiu spoločnosti na podporu svojho výkazníctva alebo na jej jasné prepojenie s rizikami, kľúčovými parametrami výkonnosti a odmeňovaním. Pre externých pozorovateľov môže takýto nedostatok prehľadnosti vyvolať otázky o tom, či uvedená stratégia odráža realitu spoločnosti, a či spoločnosť správne hodnotí a dosahuje strategický rast,“ vraví Silvia Marušincová, manažérka na oddelení poradenstva PricewaterhouseCoopers.
Pomerne málo spoločností poskytuje jasné informácie o tom, od čoho sú ich obchodné modely existenčne závislé, predovšetkým informácie o svojich významných zmluvných dohodách. „Vzhľadom na narastajúcu zložitosť obchodovania, pochopenie takýchto závislostí bude pravdepodobne čoraz dôležitejšie pre externých posudzovateľov pri posudzovaní zdravia podniku a jeho budúceho úspechu,“ dodáva Silvia Marušincová.
Hoci sa počet spoločností, ktoré prispôsobujú ciele zamerané na udržateľnosť svojej činnosti so strategickými cieľmi, zvýšil (na 31%), zdá sa, že mnoho spoločností z rebríčka FTSE 350 podporuje túto oblasť výkazníctva len slovami, nie činmi. Keďže o faktoch potvrdzujúcich klimatické zmeny už takmer nikto nepochybuje, zainteresované strany budú čoraz väčšmi požadovať dôkazy, že spoločnosti vzali do úvahy a reagujú na potenciálne riziká a príležitosti.
Vybrané výsledky z prieskumu spoločnosti PricewaterhouseCoopers (ročných správ 344 spoločností z rebríčka FTSE 350):
1. Zahrnutie základných oblastí
Spoločnosti pomerne vysoko zabodovali, pokiaľ ide o uvádzanie základných informácií vo svojich ročných správach.
85% (84%) uvádza svoje kľúčové parametre výkonnosti (KPI),
94% (92%) uvádza svoje najzávažnejšie riziká,
80% (91%) načrtáva svoje strategické priority, a
69% uvádza podrobnosti o peňažných tokoch a zdrojoch financovania.
V zátvorke sú uvedené porovnateľné údaje za predchádzajúci rok.
2. Neúspešné zobrazenie pravdivého obrazu
Mnohým spoločnostiam sa nedarí podať jasný, presvedčivý a zrozumiteľný obraz o svojom smerovaní a krátkodobých hospodárení.
49% (57%) spoločností poskytuje aspoň nejaké informácie o budúcich trendoch a faktoroch,
19% (18%) spoločností využíva stratégiu na posilnenie svojho výkazníctva,
12% (10%) spoločností prepája odmeňovanie so stratégiou a KPI,
31% (23%) spoločností prepája udržateľnosť so stratégiou, a
26% poskytuje informácie o zmluvných dohodách.
V zátvorke sú uvedené porovnateľné údaje za predchádzajúci rok.
O spoločnosti PricewaterhouseCoopers
PricewaterhouseCoopers (www.pwc.com) poskytuje audítorské, daňové a poradenské služby v rôznych priemyselných odvetviach s cieľom budovať si verejnú dôveru a zvyšovať hodnotu podnikania svojich klientov a ich vlastníkov. Vyše 163 000 pracovníkov v 151 krajinách sveta sa v rámci siete firiem delí o svoje poznatky, skúsenosti a riešenia, aby prinášali nové pohľady a praktické rady.
Názvy PricewaterhouseCoopers a PwC označujú sieť členských firiem PricewaterhouseCoopers International Limited (PwCIL). Každá členská firma je samostatným právnym subjektom a nekoná z poverenia PwCIL či akejkoľvek inej členskej firmy. PwCIL neposkytuje klientom žiadne služby. PwCIL nie je zodpovedná a ani neručí za skutky a opomenutia ktorejkoľvek zo svojich členských firiem, a nemôže ani kontrolovať uplatňovanie ich profesionálneho úsudku či ich nejakým spôsobom zaväzovať. Žiadna členská firma nie je zodpovedná a ani neručí za skutky a opomenutia ktorejkoľvek inej členskej firmy, a nemôže ani kontrolovať uplatňovanie profesionálneho úsudku inej členskej firmy či akýmkoľvek spôsobom zaväzovať inú členskú firmu alebo PwCIL.
O PwC prieskume A snapshot of FTSE 350 reporting
Kompletnú správu z prieskumu nájdete na linke https://pwc.blogs.com/files/a-snapshot-of-ftse-350-reporting.pdf.