Roaming v Európskej únii má nové pravidlá. Operátori svorne tvrdia, že ich plne rešpektujú

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Selfie, telefón
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 15. júna (WebNoviny.sk) – Nové pravidlá, ktoré upravujú roaming v EÚ, nadobudli účinnosť 15. júna tohto roka. Zákazníci tak môžu od tohto dátumu používať mobilné zariadenia pri cestovaní v rámci EÚ za rovnaké ceny ako doma.

Ak si zákazník doma platí mesačný balík minút, SMS a dátových služieb, akýkoľvek hovor, SMS či dátová relácia počas pobytu v zahraničí v rámci EÚ sa bez dodatočných poplatkov odpočíta od daného objemu, ako keby bol vo svojej vlasti.

Zákazníci, ktorým hrozia nepriaznivé zmeny zmluvy alebo zvýšenie poplatkov, by mali informovať slovenský regulačný úrad.

Regulačný úrad sleduje dodržiavanie pravidiel

Hovorca Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) Roman Vavro nedávno poznamenal, že na Slovensku pôsobiaci mobilní operátori doteraz nemali problém s dodržiavaním európskych pravidiel súvisiacich s používaním mobilných služieb v roamingu.

„Regulačný úrad pozorne sleduje dodržiavanie európskych pravidiel. V prípade nedodržiavania alebo porušenia príslušných ustanovení nariadenia o roamingu hrozí mobilným operátorom pokuta až do výšky 5 % z obratu za predchádzajúce účtovné obdobie,“ konštatoval Vavro.

Európska komisia od roku 2007 pracuje na znižovaní spotrebiteľských cien roamingu. V roku 2013 EK navrhla právne predpisy na odstránenie roamingových poplatkov pre ľudí, ktorí pravidelne cestujú po EÚ. V októbri sa Európsky parlament a Rada dohodli, že by sa tak malo stať 15. júna 2017.

Po prečerpaní voľných minút zaplatíte

Telekomunikační operátori svorne tvrdia, že plne rešpektujú nové pravidlá.

„Zákazníci Orangeu budú od 15. júna 2017 v EÚ, Nórsku, Lichtenštajnsku a na Islande komunikovať za ceny ako doma a na komunikáciu v týchto krajinách budú môcť čerpať obsah svojho predplateného paušálu alebo kreditu. Svoj balík minút, SMS/MMS a dát budú môcť využívať za rovnakých podmienok ako na Slovensku,“ informovala spoločnosť Orange Slovensko.

Ako však upozornila, po prečerpaní svojich predplatených minút alebo správ zaplatia za ďalšiu komunikáciu v EÚ rovnako, ako zaplatia za komunikáciu do inej domácej siete, ako je sieť Orangeu, čo je 10 centov za minútu alebo 6 centov za SMS.

V prípade, že zákazník využíva neobmedzený balík volaní a správ do všetkých sietí na Slovensku, ten bude môcť využívať rovnako aj v EÚ. V súlade s reguláciou budú zákazníci v EÚ využívať aj svoje predplatené dáta,“ ozrejmil operátor.

Roamingový príplatok povoľuje regulácia

Orange obsah svojich dátových balíčkov na domáce a určené pre zahraničie nerozdeľuje a dáta budú rovnako využiteľné v EÚ ako doma, pričom si Orange po prečerpaní určitého objemu dát môže uplatniť roamingový príplatok, ktorý mu povoľuje regulácia.

„4ka na rozdiel od svojich konkurentov nebude sledovať či obmedzovať využívanie svojich služieb v EÚ. Je jedno, či naše služby využívate doma alebo v inej krajine EÚ, stále platíte rovnakú cenu 4 centy za minútu /SMS/1MB. V 4ke neexistujú žiadne príplatky,“ uviedol riaditeľ pre stratégiu a rozvoj spoločnosti SWAN Mobile Jozef Lasz.

Operátor O2 pristúpil k zmene 13. júna. „Počnúc 13. júnom prinášame vylepšenú ponuku našich paušálov, ktorá zohľadňuje novú reguláciu Európskej únie. Zákazníkom chceme priniesť skutočný benefit zo zrušenia roamingových poplatkov, preto budú môcť volať, SMS-kovať a využívať svoj dátový balík v celej EÚ ako doma,“ povedal marketingový riaditeľ O2 Igor Tóth.

Rovnaké ceny ako na Slovensku

Aj zákazníci Slovak Telekom budú môcť k 15. júnu využívať minúty, správy či dáta z paušálov v krajinách EÚ ako doma a pri predplatených kartách sa budú uplatňovať rovnaké ceny ako na Slovensku.

Nová verzia roamingu bude podľa operátora automaticky aktivovaná zákazníkom Easy kariet, paušálov Bez záväzkov a Happy i pre programy Mobilného internetu. Slovak Telekom môže sledovať využívanie služieb, aby nedošlo k ich zneužívaniu a vyhodnotiť prevádzku zákazníkov.

„Netýka sa spravidla zákazníkov, ktorí idú napríklad na dovolenky či výlety do zahraničia. Pokiaľ by došlo k prekročeniu stanoveného objemu služieb, je možné účtovať určené príplatky pri volaniach, správach a dátach,“ uviedol operátor.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie O2Orange SlovenskoSlovak Telekom