BRATISLAVA 17. decembra 2018 (WBN/PR) – Od 1. 1. 2019 už nebude nutné na registráciu vzniku, zmeny a zániku zmluvného záložného práva v CDCP čakať priamo na pobočke. Po novom budú všetky žiadosti vybavované v poradí v akom boli do CDCP doručené, najneskôr však v lehote do 15 pracovných dní odo dňa ich doručenia, s prihliadnutím na konkrétny príkaz. Cieľom bude zefektívnenie registrácie, ktoré si doteraz vyžadovalo, aby bol žiadateľ pri tomto procese fyzicky prítomný.
CDCP samozrejme umožní klientovi požadovať aj prednostné spracovanie jeho príkazu na registráciu vzniku, zmeny alebo zániku záložného práva. Spracovať príkaz však nebude možné v daný deň podania žiadosti, ale do dvoch pracovných dní odo dňa jeho doručenia, pod podmienkou, že o to klient požiada priamo v príkaze a zaplatí poplatok za prednostné spracovanie v zmysle Cenníka CDCP účinného od 1.1.2019. Cenník bude rozlišovať poplatok za podanie príkazu na registráciu záložného práva, poplatok za prednostné spracovanie príkazu, poplatok za registráciu záložného práva a poplatok za prednostné vykonanie služby. Upozorňujeme, že zmeny sa budú týkať výlučne zmluvného záložného práva, nedotknú sa teda zákonného záložného práva. Dôrazne teda neodporúčame klientom nechať si registráciu záložného práva na poslednú chvíľu! Zároveň klientom odporúčame, aby sa oboznámili s príslušnými ustanoveniami Prevádzkového poriadku CDCP a Cenníkom CDCP v znení účinnom od 1.1.2019.
Doposiaľ bola prax poskytovania tejto služby taká, že „klient osobne na prevádzkovom pracovisku CDCP predložil príkaz na registráciu záložného práva spolu s potrebnými prílohami. Zamestnanec CDCP ich „na počkanie“ všetky skontroloval, posúdil a buď vykonal klientom požadovanú službu alebo jej vykonanie pre formálne alebo obsahové nedostatky podania zamietol. Takáto detailná kontrola dokladov však nezriedka trvala aj niekoľko hodín, čo malo za následok zbytočné zdĺhavé zdržiavanie klienta, ktorý príkaz podal, na prevádzkovom pracovisku CDCP, ako aj zdržiavanie ostatných klientov čakajúcich na poskytnutie iných procesne jednoduchších služieb,“ vysvetľuje JUDr. Michal Ninis, vedúci odboru Obchodných služieb CDCP.
JUDr. Michal Ninis zároveň upresňuje, ako bude prebiehať nový postup registrácie zmluvného záložného práva. „Klient osobne podá príkaz na registráciu záložného práva spolu s priloženými dokladmi na prevádzkovom pracovisku CDCP a hneď v pokladni CDCP uhradí poplatok za podanie príkazu. CDCP v nasledujúcich dňoch v rámci poradia skôr doručených požiadaviek klientov o služby (najneskôr však do 15 pracovných dní odo dňa doručenia príkazu) skontroluje klientom predložené doklady a v prípade, že tieto budú spĺňať všetky náležitosti ustanovené zákonom a Prevádzkovým poriadkom CDCP, tak CDCP klientovi rezervuje termín osobného stretnutia, kde mu bude požadovaná služba poskytnutá a fakturovaný poplatok za registráciu záložného práva.“
K zmene dôjde aj pri predkladaní dokladov k príkazu na registráciu zmluvného záložného práva. Klient bude k príkazu na registráciu vzniku záložného práva k listinnému cennému papieru predkladať za účelom kontroly aj obyčajnú (neosvedčenú) kópiu jedného listinného cenného papiera (s už vyznačeným záložným rubopisom v súlade s § 45 ods. 4 zákona o cenných papieroch). K výkonu služby bude musieť klient tak ako aj doposiaľ predložiť originály všetkých listinných cenných papierov, ktoré majú byť založené, resp. na ktorých má byť vyznačená zmena alebo zánik zmluvného záložného práva.
Obdobne sa táto zmena bude týkať aj klientmi minimálne využívanej služby – registrácie vzniku, zmeny alebo zániku zabezpečovacieho prevodu cenných papierov.