RegioJet hrozí odchodom z trate Bratislava - Košice

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlaková suprava RegioJet
Vlakový dopravca RegioJet oznámil ukončenie prevádzky vlakov na trati Bratislava - Košice. Foto: archívne, SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 27. októbra (WebNoviny.sk) – Súkromný dopravca RegioJet znovu hrozí odchodom svojich IC vlakov, ktoré jazdia medzi Bratislavou a Košicami od polovice decembra minulého roka.

Nový cestovný poriadok začne platiť v polovici decembra

Spoločnosť to zdôvodňuje pokračujúcou nečinnosťou ministerstva dopravy pri riešení dlhodobého poškodzovania RegioJetu podnákladovými cenami v stratových IC vlakoch štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK). Ako RegioJet v utorok informoval, je preto pripravený odísť z vnútroštátnej vlakovej linky Bratislava – Košice.

„Ak minister dopravy Ján Počiatek behom niekoľkých dní nevyrieši prevádzku stratových vlakov IC ZSSK, odíde RegioJet z vnútroštátnej vlakovej linky Bratislava – Žilina – Košice už v polovici decembra 2015. Celá zodpovednosť padá na plecia ministra dopravy, ktorý nechal štátom vlastnenú ZSSK konať protizákonne,“ povedal majiteľ RegioJetu Radim Jančura. Nový cestovný poriadok 2015/2016 začne platiť v polovici decembra.

IC vlaky ZSSK podľa RegioJetu jazdili za podnákladové ceny ešte pred jeho príchodom

RegioJet tvrdí, že ZSSK nemá žiadne iné príjmy než zo štátom dotovaných liniek a jej stratové IC vlaky sú krížovo financované z dotovaných liniek. Spoločnosť to považuje za nezákonné.

„Slováci platia dane preto, aby rástla kvalita napríklad prímestských vlakov a vďaka tolerancii ministra Počiatka štátom vlastnená ZSSK naopak tieto dotácie používa na to, aby umelo znižovala ceny cestovného v stratových IC vlakoch a vytlačila konkurenčný RegioJet z trhu. Tým porušuje zákony a minister dopravy to svojou nečinnosťou toleruje,“ uviedol RegioJet.

IC vlaky ZSSK podľa súkromného dopravcu jazdili za podnákladové ceny ešte pred jeho príchodom. „Ďakujeme všetkým za obrovskú podporu, veľmi si ju vážime, ale nemôžeme úspešne podnikať v prostredí, kde nie sú rešpektované zákony a štátom vlastnený dopravca robí s podporou štátu všetko preto, aby nás z trhu vyštval. Svojou nečinnosťou prevzal minister Počiatek plnú zodpovednosť za vyhrotenie situácie,“ vyhlásil Jančura.

V doprave by podľa neho u zákazníkov mali vyhrávať dopravcovia s najnižšími nákladmi a s najvyššou kvalitou, pretože iba tak možno prilákať nových cestujúcich jazdiacich v súčasnosti radšej autom. „To je budúcnosť verejnej dopravy. Je to presne opakom toho, ako postupuje slovenská vláda a minister Počiatek,“ dodal Jančura.

ZSSK odmieta nezmyselnú cenovú vojnu

Ministerstvo dopravy uviedlo, že zmeny v nastavení IC vlakov sa urobili naposledy na jar tohto roku a aktuálne čaká na výsledky týchto opatrení. K tvrdeniam o krížovom financovaní štátnych IC vlakov z dotovaných liniek sa nevyjadrilo.

„Spoločnosť pána Jančuru dnes zabezpečuje približne 2,6 percenta vlakov, ktoré sú každý deň na Slovensku vypravované. Štát garantuje dostatok vlakov pre všetkých ľudí, ktorí majú záujem cestovať po Slovensku,“ informoval odbor komunikácie ministerstva dopravy.

ZSSK od 15. apríla tohto roka znížila počet IC vlakov z Bratislavy do Košíc z troch na dva páry v pracovných dňoch a zredukovala počet IC vlakov cez víkend. Počet spojov týchto vlakov tak znížila zo 41 na 25 týždenne. Štátny dopravca to zdôvodnil tým, že odmieta nezmyselnú cenovú vojnu, ktorú na uvedenej trase podľa neho rozpútal RegioJet.

O možnom ukončení prevádzky vlakov RegioJetu na trati Bratislava – Košice hovoril Jančura aj na nedávnej programovej konferencii strany Sloboda a Solidarita (SaS) 17. októbra. „Skutočnosť, že tento svoj plán pán Jančura oznámil na konferencii strany SaS, ako aj načasovanie tohto kroku tesne pred parlamentnými voľbami svedčí o tom, že ide o politický krok a nie o odbornú otázku,“ uviedol odbor komunikácií ministerstva dopravy.

Ako ministerstvo dodalo, nenechá sa zatiahnuť do predvolebných kampaní politických strán a ich sympatizantov a bude sa rozhodovať na základe odborných argumentov a nie politických tlakov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Počiatek
Firmy a inštitúcie RegioJet