Pandémia koronavírusu zatvorila divadlá a prerušila jedinečný vzťah medzi hercami a divákmi v hľadisku. Okrem kultúrneho vyžitia, ktoré mnohí stále považujú za to posledné, čo spoločnosť potrebuje, priniesla aj finančné problémy a neistotu divadlám či ľuďom, ktorí si kúpili vstupenky a očakávaného predstavenia sa stále nemôžu dočkať.
Výsledky auditu SND ministerstva kultúry ukázali vyplatenie odmien nad rámec rozpočtu a neoprávnenú valorizáciu
Kríza zasiahla aj Radošinské naivné divadlo (RND). Jej manažér a súčasne herec Ladislav Hubáček pre Webnoviny.sk porozprával, ako sa im darí bojovať so súčasnou situáciou.
Ako pandémia zasiahla vaše divadlo?
RND od marca 2020 muselo z dôvodu pandémie pozastaviť svoju činnosť. Akurát koncom augusta a v septembri sme odohrali niekoľko predstavení a opäť sme svoju činnosť prerušili. V októbri i novembri sme sa venovali výlučne skúšaniu nového titulu hry Stanislava Štepku Pán Strom v réžii Ondreja Spišáka a s hudbou Juraja Haška.
Aktuálne sme v situácii, že sme museli prerušiť skúšanie a kvôli zvyšujúcim sa počtom COVID pozitívnych a zákazu vychádzania nezrealizujeme premiéru, pôvodne plánovanú ako symbolickú rozlúčku s týmto smutným rokom na 31. decembra. Museli sme ju preložiť „na lepšie časy“, ktoré však nevieme, kedy prídu. Snáď nám situácia dovolí uviesť tento nový titul v januári 2021.
Ako to zvládate finančne?
RND je neštátne autorské divadlo, ktoré ekonomicky existuje vďaka svojmu dlhoročne budovanému diváckemu záujmu a kreditu, čoho dôkazom je okrem iného i to, že počas pandémie si väčšina divákov ponechala svoje zakúpené vstupenky ešte z jari, respektíve jesene 2020 a trpezlivo čakajú, keď im budeme môcť zahrať v nových, presunutých termínoch. Samozrejme, za svoju súčasnú existenciu vďačíme i partnerom a spoločnostiam, ktoré nás dlhodobo podporujú a tým môžeme zatiaľ uhrádzať nevyhnutné nákladové položky.
O RTVS počuť najviac pri koncesiách a kauzách. Čo jej chýba, aby bola silným verejnoprávnym médiom?
Využili ste nejakú formu štátnej podpory?
Zatiaľ sme využili štátnu podporu ministerstva hospodárstva pri 50% zľave na nájomnom za prvú vlnu pandémie, keď nás „štát zavrel“ i štátnu Prvú pomoc pri podpore v udržaní zamestnanosti. Keďže naši herci majú u nás príjem len za odohrané predstavenia, takže sú dlhodobo okrem vyššie uvedených mesiacov bez príjmu, mohli využiť tiež Prvú pomoc ako SZČO, respektíve uplatniť si finančnú podporu z Fondu na podporu umenia (FPU) na základe novo pripravovaných projektov, čím bola táto pomoc podmienená.
Je pomoc zo strany štátu dostatočná?
Samozrejme, keď vám z kalendárneho roku vypadne príjem počas 7 až 8 mesiacov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, je to takmer likvidačné. Sme ako väčšina profesionálnej nezriaďovanej kultúrnej a divadelnej obce v napätom očakávaní vytvorenia schémy pomoci sanovania našich ekonomických problémov a chcem veriť, že na našom rezortnom ministerstve sa naozaj „maká“ tak, ako to prezentovala pani ministerka kultúry, pretože zatiaľ k nám do RND žiadna pomoc neprišla.
Či je, alebo bola pomoc nezriaďovanej kultúre, jej pandémiou „postihnutým“ protagonistom, výkonným umelcom i obslužného personálu v kultúrnom priemysle včasná a dostatočná sa prejaví v úcte a miere vďačnosti ku kompetentným predstaviteľom nášho rezortu na základe výsledkov ich rozhodnutí v praxi.
Hľadáte vianočný darček na poslednú chvíľu? Čekan, Meško, Lipa či Mazák ponúkajú knižné tipy
Vaše divadlo vzniklo v 60. rokoch minulého storočia. Zažili ste už niekedy podobnú situáciu?
Takýto stav, aký vďaka pandémii aktuálne zažívame, určite nikdy nielen naše divadlo nezažilo. V predkoronovej dobe sme mali všetky predstavenia vypredané, tešili sme sa dlhoročnej diváckej priazni, čo nás neustále motivovalo pri našej ďalšej divadelnej tvorbe.
Treba si uvedomiť, že divadlo je veľmi „kontaktná“ disciplína, kde sa v danom momente stretnú živí ľudia v hľadisku a na javisku a spoločne vytvárajú, verím, že v prípade RND, veľmi priaznivú zážitkovú „chémiu“, ktorú si potom ako povolenú „drogu“ odnášajú v príjemnej atmosfére z nášho divadla.
Slobodný, ničím nerušený návrat divákov do divadiel dosiahneme vtedy, ak vyhráme nad koronavírusom a diváci sa prestanú báť stretávať sa na hromadných podujatiach. Tento psychologický moment bude pre ďalšiu existenciu nezriaďovaných divadiel rozhodujúci.
Viete si predstaviť, že by ste predstavenia presunuli do online priestoru?
Uvádzať divadelné predstavenia online sú len chabou možnosťou sprístupniť divadelnú tvorbu cez obrazovku. V RND príliš túto cestu nepreferujeme, napriek tomu naši diváci mali možnosť v decembri na internete za symbolických 9 eur vidieť televízny záznam predstavenia Zmiešaná štvorhra, ktorý už v premiére odvysielala aj RTVS.
Uvedomujeme si tiež, že naše divadelné predstavenia môžeme zachovať pre ďalšie generácie len vďaka televíznemu záznamu, a to je aj dôvod, prečo sa tomu venujeme.
Televízie aj tento rok stavili na vianočnú klasiku, divadlá ponúknu online rôzne žánre
Ako vidíte situáciu v najbližšom období?
Držme si palce, aby sme sa čo najskôr mohli stretávať slobodne, nielen v RND, v normálnych, zdravých časoch a nemuseli sme byť závislí na niekom inom, ale na základe vlastných schopností len sami na sebe tak, ako sme to dokázali v predkoronovej dobe.
V roku 2021 máme stále pred sebou milú povinnosť zahrať našim verným divákom presunuté predstavenia z jari a jesene tohto roku, keďže si z minulosti ponechali vstupenky a nechceli vrátiť vstupné. A tiež máme v pláne v lete opäť uvádzať naše predstavenia v amfiteátroch.
Verím, že sa najmä vďaka očkovaniu podarí v čo najkratšom čase poraziť túto chorobu.