BRATISLAVA 1. júla (WEBNOVINY) – Mário Radačovský, odvolaný riaditeľ Baletu Slovenského národného divadla (SND), odmieta obvinenia súčasného vedenia divadla. Ich pravým zmyslom „bolo len nejakým spôsobom nájsť dôvody pre moje odvolanie“, konštatoval vo vyhlásení pre agentúru SITA Radačovský. Ako tvrdí, to, že sa dôkazy vedenia zakladajú na skreslených faktoch, resp. klamstvách, spochybňuje od základu ich oprávnenosť.
Nový generálny riaditeľ SND Ondrej Šoth 14. júna na tlačovej besede informoval, že po svojom nástupe „prišiel na vážne porušenia“ a z interného auditu vyplynuli „viaceré podozrenia z nehospodárneho nakladania s majetkom štátu v správe SND“ v Opere a Balete SND. V Činohre ich nezistili. V balete sa napríklad zistilo, že percentuálna návštevnosť predstavení sa umelo zvyšovala rozdávaním voľných vstupeniek a za voľné vstupenky sa v predstaveniach Ivan Hrozný a Everest mali údajne dávať umelcom tantiémy. V prípade predstavenia made in: Canada údajne neoprávnene odišla z baletu požiadavka na platbu 2 000 eur do USA. Na základe toho pozval Šoth do divadla hĺbkovú kontrolu ministerstva financií. Finančné toky v SND začala preverovať 15. júna.
„To, čo sa odohralo v uplynulom mesiaci ma v mnohom zasiahlo,“ uviedol ďalej pre SITA Radačovský, ktorý vyvracia medializované podozrenia z nehospodárneho nakladania s financiami v Balete SND za jeho vedenia. Ako tvrdí, do počtu vstupeniek, ktoré súčasné vedenie SND označilo za rozdané voľné vstupenky „boli zahrnuté tak premiéry s oficiálnym protokolom, ako aj organizované predstavenia“. Podľa neho nie je tiež pravda, že z voľných lístkov boli vyplácané tantiémy. „Exaktné dôkazy v tejto veci môže predložiť agentúra LITA, ktorá ma v autorsko-právnych veciach zastupuje,“ ohradil sa ďalej Radačovský.
Avizuje, že v prípade opakovaného nepravdivého ataku voči nemu použije služby právnikov, „aby sa čo najskôr zastavilo šírenie klamstiev a poloprávd, ktoré majú za cieľ zdiskreditovať moju osobu a môj tím a zároveň navodiť zdanie, že doteraz v Balete SND nebolo všetko v poriadku, že sa diali veci na hrane zákona a že sa klamalo či podvádzalo“. V tomto kontexte ho „veľmi sklamal postoj nového šéfa baletu SND Vlastimila Harapesa. Sklamalo ho to, že sa „stotožnil s tvrdeniami generálneho riaditeľa a svojím konaním bohužiaľ len dokazuje moje podozrenie, že je a asi len bude obyčajnou bábkou v rukách nového riaditeľa divadla a nie umeleckým šéfom súboru s vlastnou víziou“. Harapes bývalého šéfa baletu prvej scény sklamal i ako človek. „Myslím, že umelci by mali byť nositeľmi kultúrnosti a etiky a fakt, že bol člen komisie vo výberovom konaní na nového generálneho riaditeľa a napriek tomu vzápätí prijal funkciu riaditeľa Baletu SND, ho k nositeľom etického a kultúrneho správania podľa môjho názoru rozhodne neradí, vzhľadom na jednoznačný konflikt záujmov“.
„Po štyroch rokoch skúseností v tejto inštitúcii si dovolím konštatovať, že SND je pre mňa v tomto momente ako chorý pacient, ktorý hľadá správny liek na vyzdravenie. A problém je o to väčší, že choroba ktorou trpí má širší rozmer a dotýka sa celej kultúry u nás,“ uviedol ďalej Mário Radačovský, pre ktorého práve SND reflektuje stav v rezorte kultúry. Myslí si, že v tomto smere „sme v mnohých ohľadoch zastali v osemdesiatich rokoch minulého storočia“. Mrzí ho, že strach a intrigy dnes napĺňajú chodby národného divadla. „Heslo dňa – buď si s nami alebo si proti nám – mi pripomína obdobie, ktoré si väčšina z nás dobre pamätá, ale zároveň chce zabudnúť. „…Pociťujem, že v tejto vrcholnej inštitúcii, ktorá má byť ozdobou kultúry v tom najširšom zmysle slova sa začínajú objavovať moc, sila, nátlak, uniformita, klamstvo, polopravdy, zavádzanie, manipulácia či nesloboda vyjadrenia názorov.“ „…Mali by sme apelovať na ministerstvo kultúry, aby zmapovalo reálny stav ním spravovaných vrcholných kultúrnych inštitúcií, na to, aby sa cez širší konsenzus zadefinovalo, kto má právo formovať tieto inštitúcie,“ dodal Radačovský, ktorý zároveň poďakoval svojmu tímu a Silvii Hroncovej. Dodal, že bez jej „dôvery a podpory by sa nemohlo udiať veľa vecí v balete“.
Obvinenia súčasného vedenia divadla odmieta aj bývalý riaditeľ Opery SND Pavol Smolík. „Problém Slovenského národného divadla po mojom odvolaní netkvie len v pochybnej zmesi obvinení… Problém je podstatne vážnejší: Slovenské národné divadlo sa dnes topí v paranoidnej a revanšistickej atmosfére,“ uviedol okrem iného vo vyjadrení pre SITA publikovanom 23. júna Smolík.
Ondrej Šoth nastúpil do funkcie generálneho riaditeľa SND 3. mája a 21. mája vymenil vedenie všetkých troch umeleckých súborov. Odvolal z funkcií riaditeľa Opery SND Pavla Smolíka, šéfa Činohry SND Štefana Bučka a riaditeľa Baletu SND Mária Radačovského. Za navrátenie Mária Radačovského do funkcie riaditeľa Baletu SND a na podporu slovenského baletu vznikla aj petícia http://branmeslovenskybalet.com/).
SITA