BRATISLAVA 20. apríla (WEBNOVINY) – Postup Ministerstva hospodárstva SR (MH) pri vydávaní rozhodnutia o dodávke elektriny za regulovanú cenu bol protiústavný. Rezort navyše nepreukázal ani všeobecný hospodársky záujem, ktorým rozhodnutie zdôvodňoval a jeho tvrdenia nemožno brať vážne. Uvádza sa to v rozsudku Najvyššieho súdu SR, ktorý má agentúra SITA k dispozícii. Rozsudok však nezakladá povinnosť zaplatiť štátu sankcie, keďže senát vrátil vec na ďalšie správne konanie.
Rezort pod vedením ministra Jahnátka v júli 2008 rozhodol o povinnosti pre Slovenské elektrárne dodať určité množstvo vyrobenej elektrickej energie za regulovanú cenu. Dôvodom mal byť všeobecný hospodársky záujem. Rozhodnutie však napadol slovenský dominantný výrobca elektrickej energie na súde. Okrem protiústavnosti najvyšší súd následne konštatoval aj nesúlad so správnym poriadkom a európskymi princípmi dobrej správy. Ministerstvo hospodárstva podľa súdu urobilo chybu, keď neumožnilo výrobcovi elektrickej energie vyjadriť sa k vydanému rozhodnutiu o dodávke cenovo regulovanej elektriny, prípadne ho doplniť.
„Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR potvrdilo naše informácie, že kvôli formálnym nedostatkom vrátil celú vec na nové správne konanie. Z rozsudku najvyššieho súdu nevyplývajú pre ministerstvo hospodárstva a ani pre štát žiadne sankcie ani povinnosť na náhradu škody,“ reagoval na rozhodnutie súdu pre agentúru SITA hovorca ministra hospodárstva Branislav Zvara. Podľa neho rezort hospodárstva nové správne konanie začne v najbližšej dobe. „Pri novom správnom konaní dostanú Slovenské elektrárne dostatočný čas na vyjadrenie k tejto veci,“ konštatoval Zvara.
Ministerstvo hospodárstva však podľa Zvaru oficiálny verdikt súdu ešte stále nemá. „Ak ho rezort dostane, najprv sa s ním zoznámia pracovníci právneho oddelenie a sekcie energetiky. Po jeho vyhodnotení sa rozhodne o ďalšom postupe, ktorý sa bude týkať nového správneho konania vo veci,“ uviedol Zvara.
„Slovenské elektrárne dostali rozsudok Najvyššieho súdu, ktorý potvrdil nami predložené námietky proti spôsobu regulácie na veľkoobchodnej úrovni dodávok elektriny pre domácnosti a malé podniky,“ reagovala pre agentúru SITA na rozhodnutie Najvyššieho súdu hovorkyňa Slovenských elektrární Janka Burdová. Slovenské elektrárne sú teraz pripravené dohodnúť sa na ďalšom postupe so štátom. „Po preštudovaní rozhodnutia budeme plne k dispozícii, aby sme sa v spolupráci so slovenskými orgánmi dohodli na spoločnom riešení,“ konštatovala Burdová.
Podľa Najvyššieho súdu rezort hospodárstva taktiež pochybil v tom, že nepredložil k spisovému materiálu žiadne relevantné listiny, preukazujúce všeobecný hospodársky záujem, na základe ktorého rezort rozhodol pre výrobcu elektriny o regulácii istého množstva vyrobenej elektrickej energie. „Neúplnosť spisového materiálu znemožnila z obsahovej stránky napadnuté rozhodnutia preskúmať,“ upozornil Najvyšší súd.
Súd neuznal ani argument rezortu hospodárstva, ktorý rozhodol o regulácii ceny elektriny vo všeobecnom hospodárskom záujme kvôli časovej tiesni. „Tvrdenia žalovaného, že pri vydávaní napadnutých rozhodnutí musel konať bez zbytočného odkladu z dôvodu, že odklad rozhodnutia by údajne spôsobil vážne poškodenie záujmov štátu pri zabezpečení jeho energetickej bezpečnosti, čo by údajne mohlo mať vážne dôsledky na ekonomiku štátu a údajne mohlo ohroziť aj majetok, život a zdravie občanov, žalovaný doteraz nijako nezdôvodnil ani nepreukázal. Bez ich preukázania a konkretizácie aké presné záujmy štátu by boli poškodené, aké presne by mohli byť dôsledky na ekonomiku a ako konkrétne by mohli byť ohrozené životy, majetok a zdravie občanov v dôsledku nevydania napadnutých rozhodnutí žalovaného v čase, keď boli vydané, nemožno tieto tvrdenia brať vážne,“ píše sa v rozsudku Najvyššieho súdu.
Vládny kabinet schválil všeobecný hospodársky záujem v oblasti energetiky začiatkom júla roku 2008. Následne ministerstvo hospodárstva vydalo rozhodnutie, na základe ktorého umožnilo Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR (ÚRSO) pri stanovovaní cien elektriny a plynu pre domácnosti väčšiu reguláciu. Výrobca elektrickej energie tak musel na základe všeobecne hospodárskeho záujmu dodať v roku 2009 pre domácnosti a malé podniky najmenej 6 terawatthodín elektrickej energie za cenu určenú regulačným úradom.
SITA