BRATISLAVA 31. októbra (WebNoviny.sk) – Projekt Vydra obrneného vozidla 8×8 má pre slovenskú ekonomiku mnoho prínosov a je príkladom potenciálneho využitia domácich výrobných kapacít, tvrdí predseda Sekcie výrobcov obranného priemyslu Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SVOP SOPK) Martin Dušanič.
Vydra pomôže zamestnanosti
„Produkcia transportéra Vydra štátnou spoločnosťou Konštrukta Defence je vynikajúcou príležitosťou pre slovenských vývojárov, konštruktérov a mechanikov. Ide o excelentnú iniciatívu ako podporiť slovenský strojársky a obranný priemysel,“ uviedol Dušanič. Ako agentúru SITA informovala tlačová tajomníčka SOPK Bibiána Gunišová, SOPK oceňuje, že Ministerstvo obrany SR dalo pri vyzbrojovaní armády šancu domácim podnikom.
„V tomto projekte sa zhmotní nielen domáca strojárska tradícia, ale aj know-how a šikovnosť našich ľudí. Treba si uvedomiť, že väčšina podnikov obranného priemyslu podniká v znevýhodnených regiónoch. Projekt Vydra tak pomôže aj v oblasti zamestnanosti a regionálneho rozvoja. Tiež treba pozitívne vnímať jeho daňové a odvodové efekty, medzinárodný rozmer a domáce výrobno-logistické zázemie v prípade dodávok náhradných dielov,“ skonštatoval Dušanič. Zároveň odmietol verejné fetišizovanie zahraničnej konkurencie na úkor slovenských firiem. „Ak existujú domáce kapacity a zodpovedajúce skúsenosti, treba ich využiť. Domáce riešenia sa z hľadiska taktiky, obrannej stratégie, výroby, logistiky, údržby a potenciálnych opráv oplatí podporovať,“ uzavrel.
Konštrukta-Defence má zastrešiť výrobu
Ministerstvo obrany SR plánuje obstarať 81 vozidiel Vydra za 417 miliónov eur, pričom je v cene započítaný aj výcvik, logistická podpora či munícia. Vláda SR by mohla definitívne rozhodovať ešte v priebehu novembra tohto roka. V prípade súhlasu vlády s obstaraním nových obrnených transportérov na projekte môže participovať 17 firiem, z ktorých je jedna z Českej republiky.
Sériovú výrobu, ktorú chce spustiť ministerstvo budúci rok, by zastrešil štátny podnik Konštrukta-Defence a.s., okrem toho by sa na výrobe mohli podieľať aj EVPÚ, a.s., Matador Industries, a.s., Konštrukta – Industry, a.s., ZTS – ŠPECIÁL a.s., Way Industries, a.s., MSM Group s.r.o., TC Contact s.r.o., Vývoj, a.s., Aliter Technologies, a.s., PPS Group a.s., IPM Engineering, s.r.o., SPINEA, s.r.o., ZTS – OTS, a.s., ZVS holding, a.s., a Virtual Reality Media, a.s. Jedinou zahraničnou spoločnosťou bude Ray Service, a.s. z Českej republiky. Podľa rezortu obrany tak bude väčšina súčiastok na transportéroch pochádzať zo Slovenska. Predstavitelia ministerstva tiež uviedli, že táto schéma spoločností nemusí byť definitívna a rezort bude postupovať v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.