BRATISLAVA 16. novembra (WEBNOVINY) – Sústavné protiprávne konanie nesmie zostať bez primeranej reakcie štátu, tvrdia tvorcovia rómskej reformy „Správna cesta“.
Minister vnútra a podpredseda vlády SR Robert Kaliňák, splnomocnenec vlády pre rómske komunity Peter Pollák, šéf OĽaNO a poslanec NR SR Igor Matovič a štátny tajomník ministerstva vnútra Marián Saloň na piatkovej tlačovej konferencii predstavili opatrenia z druhej oblasti reformy, ktorú odštartovali pred dvoma mesiacmi. Ďalšou témou novej rómskej politiky bola vymožiteľnosť práva.
„Pre tých, ktorí chronicky porušujú zákony, budeme musieť pripraviť opatrenia, ktoré zmenia formu alebo výšku jednotlivých príspevkov, ktoré od štátu dostávajú,“ povedal minister vnútra. Jedným z tvrdení, z ktorých reforma vychádza, je, že súčasný právny stav umožňuje, aby sociálne odkázaný človek mohol beztrestne páchať ľubovoľný počet priestupkov, keďže nemá na zaplatenie pokút.
Dlžníci by si záväzky voči obci mohli odpracovať
Táto priestupková imunita, hraničiaca až s trestnoprávnou, by sa mala podľa Kaliňáka skončiť. Tým, ktorí nechcú byť vďační za pomoc štátu, štát obmedzí príspevky v hmotnej núdzi. „Sme pripravení spraviť také legislatívne zmeny,“ oznámil minister. „Všetci musia mať podobné povinnosti ako ostatní,“ dodáva Pollák.
Mnohí sociálne odkázaní ľudia dlhujú obci nemalé prostriedky, avšak vzhľadom na svoju sociálnu situáciu nemajú reálnu možnosť svoj dlh obci splácať, tvrdí jeden z bodov reformy. Riešením by mohlo byť podľa tvorcov reformy umožniť dlžníkom splácať svoj dlh voči obci aj formou odpracovania verejnoprospešných prác.
Príspevok za aktivačné práce získajú len zodpovední, aj voči svojim deťom. Kaliňák spomenul, že dôraz bude klásť aj na účinnosť antidiskriminačného zákona tak, aby mali rovnoprávni žiadatelia o prácu rovnaké šance. „Nie je možné, aby bol v tejto krajine niekto diskriminovaný na základe svojej inakosti,“ doplnil Pollák.
Dávku ovplyvní aj správanie žiaka v škole
Tretí identifikovaný problém v tejto oblasti súvisí so školami, na ktoré sa reforma zameriava ako na jednu z podstát. Vzdelávací, sociálny a právny systém, ktorý nechráni učiteľa pred agresívnym a vulgárnym správaním žiakov, prípadne ich rodičov, spôsobuje podľa autorov reformy výraznú demotiváciu kvalitných učiteľov učiť deti z problémových rodín. Toto povolanie je podľa Kaliňáka náročné, vyžaduje si status zvýšenej ochrany. Správanie sa žiaka v škole preto bude aj ovplyvňovať formu a výšku sociálnej dávky.
Reforma obsahuje ešte ďalšie štyri časti, ktoré sa zameriavajú na bývanie, zamestnanie, podporné politiky a jej financovanie a ktoré ministerstvo a úrad splnomocnenca ešte len plánujú predstaviť. Oblasť vymožiteľnosti práva podľa Kaliňáka ovplyvňuje občianske spolunažívanie na Slovensku a to sa, ako sám tvrdí, momentálne nachádza v bode nula.
Ľudia, ktorých sa reforma dotkne priamo, podľa neho neskončia ešte chudobnejší a v rukách úžerníkov. „Z jedného pohľadu je to represia, z druhého je to motivácia,“ tvrdí Pollák.