BRATISLAVA 12. novembra (WEBNOVINY) – Pre Slovákov je tradícia užitia si vianočných sviatkov silnejšia ako hospodárska kríza. Vyplynulo to z prieskumu spoločnosti Deloitte. Podľa jeho záverov plánuje až 87 % respondentov minúť v tomto roku na nákupy rovnakú alebo menšiu sumu peňazí ako vlani. Menej peňazí chce pritom minúť 42 % oslovených občanov. Kríza sa však prejavila v tom, že ľudia na Slovensku si pripravujú rozpočet na vianočné darčeky. „Zatiaľ čo minulý rok rozpočet na vianočné nákupy plánovala tretina ľudí, tento rok sú Slováci opatrní a 53 % z nich si rozpočet tento rok urobí,“ konštatuje partnerka na oddelení auditu Deloitte Slovensko Zuzana Letková.
Nárast prognózovaných výdavkov o 1 % zaraďuje Slovákov podľa prieskumu medzi najoptimistickejších spotrebiteľov v Európe, ktorí si aj napriek dopadu krízy želajú uctiť tradície, rovnako ako obyvatelia ostatných krajín východnej Európy. Priemerný Slovák pritom plánuje minúť na kúpu darčekov 480 eur, kým priemerné výdavky v západnej Európe by mali byť na úrovni 700 eur a vo východnej časti Európy o takmer 300 eur menej.
Najviac si Slováci ako darček želajú knihy, oblečenie a kozmetiku. Podľa výsledkov prieskumu nákupných zámerov však sa najviac bude nakupovať kozmetika a parfumy, a to v 56 % prípadov. Nasledujú knihy, oblečenie a interiérové doplnky. Hlavným kritériom pri rozhodovaní budú pre Slovákov cena a veľký výber. Akcie a zľavy nie sú pritom pre nich až tak dôležité, ako pre ostatných obyvateľov Európy. Podľa prieskumu je to rozhodujúce kritérium pre 56 % Slovákov, kým v Európe tento podiel dosahuje 81 %.
Jedným zo záverov prieskumu je aj skutočnosť, že sa postupne objavujú aj nové vzory nákupného správania obyvateľstva. Používanie internetu a nových médií na vyhľadávanie a porovnávanie najlepších cien využíva viac ako polovica Európanov a 57 % Slovákov. Až 82 % opýtaných pritom plánuje nakupovať praktické darčeky. Zhruba 45 % darčekov sa na Slovensku nakupuje v predstihu alebo po Vianociach. Hlavným dôvodom podľa spoločnosti Deloitte však nie je cena, ale pohodlie pri nakupovaní. Vyhnúť sa davom v obchodoch je dôležité až pre 81 % občanov.
Prieskum spoločnosti Deloitte bol zameraný na spotrebiteľské chovanie obyvateľov Európy, Stredného východu a Juhoafrickej republiky. Tento rok sa ho zúčastnilo 17 567 respondentov starších ako 18 rokov z 17 európskych krajín a realizoval sa na prelome septembra a októbra. Panel respondentov na Slovensku zahŕňal 501 ľudí. Každý z účastníkov bol podobne ako v ostatných krajinách identifikovaný na základe sociodemografických údajov, osobných záujmov a spotrebiteľského správania.
SITA