BRATISLAVA 11. decembra (WEBNOVINY) – Časť dôležitých zamestnancov bez dostatočnej odbornosti. Slabé podpery, ktoré mali držať most počas jeho výstavby. Ale tiež ich statika, ktorá nezodpovedala našim zákonom. Aj toto sú podľa Hospodárskych novín oficiálne dôvody, prečo vlani spadol most pri Kurimanoch. Išlo o jednu z najväčších diaľničných tragédií na Slovensku.
Vyplýva to z posudku Ústavu súdneho inžinierstva, ktorý majú HN k dispozícii. Posudok si nechali vypracovať vyšetrovatelia tragédie. „Vyhodnocujeme a analyzujeme znalecký posudok,“ potvrdil hovorca košickej krajskej polície Alexander Szabó.
Obrazom: Tragédia pri Kurimanoch
Zlyhal celý systém
Pri tragédii zomreli štyria ľudia, ďalší dvanásti mali ťažké zranenia. Podľa znalcov sa pod to podpísal napríklad aj fakt, že zamestnanci zodpovední za podpery nemali potrebné odborné osvedčenia. Podobné problémy mala aj časť stavebného dozoru. A práve títo ľudia mali zodpovedať za materiál, ktorý sa na stavbe mosta použil a neskôr bol jednou z príčin jeho pádu.
Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja tak išlo o totálne zlyhanie systému. Výstavbu totiž sprevádzalo od jej začiatku až po vlaňajšie nešťastie celý zhluk chýb.
Výstavbu mosta mala na starosti česká spoločnosť Bögl a Krýsl. K zisteniam HN, podľa ktorých pochybili jej dodávatelia, sa zatiaľ nechcela vyjadriť. „S týmto posudkom sme neboli do dnešného dňa oboznámení,“ konštatovala pre HN hovorkyňa spoločnosti Bögl a Krýsl Kateřina Plechatá. Stavba mosta už pokračuje, vymenili sa však dodávatelia.
Obrazom: Odstrel mosta pri Kurimanoch
Ministerstvo posudok nemá
Ministerstvo dopravy nemá k dispozícii znalecký posudok pádu mosta v Kurimanoch, s ktorým pracujú policajní vyšetrovatelia a v stredu o ňom informoval denník Hospodárske noviny (HN). Podľa HN z posudku Ústavu súdneho inžinierstva vyplýva, že časť dôležitých zamestnancov bola bez dostatočnej odbornosti.
Medzi ďalšie dôvody pádu mosta údajne patria slabé podpery, ktoré mali držať most počas jeho výstavby, ale tiež ich statika, ktorá nezodpovedala našim zákonom.
„Čakáme na výsledky vyšetrovania, pretože zatiaľ nemáme žiadne oficiálne informácie o tom, čo bolo dôvodom pádu mosta v Kurimanoch,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Nechcel hovoriť ani o opatreniach, ktoré by sa mohli prijať.
Čakajú na výsledky vyšetrovania
„Túto tragédiu vyšetrujú policajní vyšetrovatelia. Predtým, než prijmeme akékoľvek závery, musíme počkať na výsledok tohto vyšetrovania,“ dodal Kóňa. Pripomenul, že ministerstvo prijalo niektoré bezpečnostné opatrenia hneď po tragédii.
„Napríklad bolo s okamžitou platnosťou zakázané používanie skruží Weise na všetkých diaľničných stavbách na území Slovenska,“ poznamenal Kóňa. Pripravujú aj nový stavebný zákon, ktorý podľa neho výrazne zvýši bezpečnosť na takýchto stavbách.
„Zavádzame nový pojem tzv. vyhradených stavieb, kam patria napríklad mosty, tunely a iné zložité konštrukcie, kde budú oveľa vyššie nároky na projektantov, statikov a iných odborníkov,“ vysvetlil hovorca.
Takéto stavby budú musieť mať stavebno-technický dozor, ktorý bude mať vyššie právomoci ako bežný dozor. Poznamenal, že „samozrejme nikdy nemôžeme vylúčiť riziko chyby ľudského faktora“, ale pripravená legislatíva je nadstavená tak, aby sa eliminovalo.
Odporúčame aj:
Tragický pád mosta pri Kurimanoch ani po roku nevyšetrili
Vyšetrovanie v Kurimanoch nie sú preteky F1, tvrdí Kaliňák
Robotníci sa vrátili dokončiť zrútený most pri Kurimanoch
Za tragédiu v Kurimanoch môže ušetrených 10-tisíc eur
Chybou boli údajne podpery
Faktom však podľa novín je, že štát tesne po nehode okamžite zakázal používanie podpier od firmy Skruže Weise, ktoré boli jedným z dôvodov nešťastia.
Namiesto podpier od Weise sa podľa HN na výstavbe mosta používali podpery z pilierového materiálu Pižmo. V praxi to znamená, že most podopreli v celej jeho dĺžke. Štát ako aj stavebné spoločnosti po nehode rodiny pozostalých odškodnili. Stalo sa tak po 33-tisíc eur. Okrem toho sa na stavbe mosta sprísnili aj požiadavky statikov, ktorí pozmenili statickú časť projektu.
Toto boli len niektoré opatrenia, ktoré ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer-SD) tesne po nehode predstavilo. Dnes pripravuje ďalšie. Ako povedal jeho hovorca Martin Kóňa, rezort pripravil nový stavebný zákon, ktorý tiež zásadným spôsobom zvyšuje bezpečnosť na rizikových stavbách.