Od začiatku budúceho roka sa opäť zníži počet dokumentov, ktoré budú musieť občania alebo podnikatelia osobne predkladať úradom v papierovej podobe.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová totiž podpísala novelu zákona proti byrokracii. Štát týmto spôsobom pokračuje v znižovaní administratívnej záťaže fyzických a právnických osôb využívaním informačných systémov verejnej správy.
Menšie riziko korupcie
„Zákonom sa rozširuje rozsah údajov evidovaných v informačných systémoch verejnej správy, ktoré už občania a podnikatelia nebudú musieť orgánom verejnej moci v jednotlivých konaniach ako aj pri bežnej úradnej komunikácii predkladať v listinnej podobe. Zároveň sa odbúravaním administratívnej záťaže a zjednodušovaním procesov obmedzuje možnosť vzniku korupcie,“ objasňuje ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie v dôvodovej správe k novele.
Čaputová podpisom zákona o výhodách zaočkovaných zradila národ, Fico sa obráti na ústavný súd (video)
V poradí tretia vlna znižovania administratívnej záťaže vypúšťa povinnosť predkladať orgánom verejnej moci okolo 20 výpisov a potvrdení.
Nebude potrebný rodný list výpisy
Novela ruší povinnosť predkladať orgánom verejnej moci kópiu rodného, sobášneho ako aj úmrtného listu či potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania.
Podobne už nebude treba na úrady nosiť potvrdenie o pobyte, o pridelení IČO, ale ani výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat alebo potvrdenie o tom, že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, v konkurze ani na neho nie je vyhlásený konkurz.
Prezidentka Čaputová udelila trom ľuďom milosť, dočkal sa jej aj muž odsúdený za marihuanu
Rovnako už nebude nutné fyzicky odovzdávať výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb, z registra sociálnych podnikov a potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie.
Zmeny pre súdy a úrady
Zmeny sa dotknú aj vybraného okruhu právoplatných rozhodnutí súdov, ďalej výpisu z registra a zoznamu advokátov, či z centrálneho registra exekúcií. V papierovej podobe už nebude potrebné predkladať ani potvrdenie o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi, doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie a údaje vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu obsiahnuté vo vybraných informačných systémoch a registroch rezortu zdravotníctva.
Obdobne to bude aj pri potvrdení o poberaní osobitného príspevku baníkom, potvrdení o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia a údajoch potrebných na zápis do registra prijímateľov dvoch percent daní.
Novelou zákona sa okrem iného skompletizuje odstránenie všetkých potvrdení a výpisov ako príloh predkladaných záujemcami o zákazky v rámci procesu verejného obstarávania, respektíve vyžadovaných pri rôznych žiadostiach o financovania zo štátneho rozpočtu, eurofondov alebo pri žiadostiach o dotácie a granty.