Bratislava, 24.júla 2017 ( WBN/PR ) – Dlhotrvajúce dopravné komplikácie Prešovčanov pomáha riešiť takzvaný „malý obchvat“ Prešova. Úsek cesty I/68 Prešov odbočka Škultétyho – ZVL bol otvorený v priebehu júla 2017 a odkláňa tranzitnú dopravu z iných prešovských cestných komunikácií, vedúcich aj širším centrom mesta. Pozitívny efekt bude citeľný najmä po skončení dovolenkového obdobia a letných prázdnin.
Takzvaný „malý“ obchvat Prešova, ktorý dokončila stavebná firma Doprastav, zahŕňa výstavbu novej cesty v dĺžke 2,2 kilometra, rekonštrukciu existujúcich ciest v dĺžke 1,6 kilometra, úpravu alebo výstavbu ôsmich mostov a trojice križovatiek na juhozápade Prešova.
Cestný úsek sa začal stavať ešte v roku 2012, pričom v priebehu výstavby došlo k výmene zhotoviteľa stavebnej zákazky a napokon ju prevzala a ukončila spoločnosť Doprastav. „Ide o ďalší z príkladov iba potvrdzujúcich fakt, že najlacnejší zhotoviteľ v žiadnom prípade automaticky nemusí znamenať aj najvýhodnejšie a najkvalitnejšie riešenie. Pôvodné termíny sa nedodržali, naopak, vodiči boli po dlhé mesiace nútení prechádzať rozostavanou križovatkou, čo vyústilo do alarmujúcej dopravnej situácie v Prešove,“ komentuje prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Pavol Kováčik.
Kombinácia nedostatočne kvalifikovaného dodávateľa a prípadne aj prehnane nízkej ceny vytvára v praxi ťažko riešiteľnú situáciu. „Ako reakciu práve na celkovo nepriaznivý vývoj slovenského stavebníctva sme predstavili na jar 2017 iniciatívu Fórum stavebných investícií (FSI). Jedným z hlavných zámerov je apelovať na štát v súvislosti s chýbajúcim záväzným plánom výstavby diaľnic, rýchlostných ciest a ďalšej infraštruktúry, a v neposlednom rade aj na zvýšenie kvality verejných obstarávaní. Iba tak dokážeme zabezpečiť, aby sa podobné zbytočné problémy neopakovali,“ zdôrazňuje P. Kováčik.
Na trendy v EÚ zatiaľ nereagujeme
Nastupujúcim trendom vo verejnom obstarávaní je vyhodnocovanie ponúk na základe viacerých relevantných kvalitatívnych kritérií. Tie zabezpečia výber najvýhodnejšej ponuky, ktorá síce nemusí byť vždy najlacnejšia, no štátu sa po dôkladnom vyhodnotení všetkých dát a vstupných informácií vyplatí najviac. Pri stavebných projektoch na Slovensku zatiaľ stále kladieme príliš veľký dôraz len na cenu požadovaného plnenia, poukazuje Zväz stavebných podnikateľov Slovenska.
Očakáva sa, že metropole Šariša z hľadiska dopravnej situácie najviac pomôže dostavba diaľnice D1 pri Prešove, ktorá bola tiež diskutovanou témou. „Vo verejnej diskusii žiaľ zaznievalo množstvo nepresností. Nikdy pritom neprestalo platiť, že dokončenie celého diaľničného úseku prepájajúceho dve najväčšie slovenské mestá je záväzkom Slovenska voči EÚ. Hoci čerstvo otvorený cestný úsek obyvateľom Prešova určite pomôže, konečným riešením bude až dokončenie D1-ky,“ uzatvára P. Kováčik zo ZSPS.