BRATISLAVA 14. apríla (WEBNOVINY) – V prvom kvartáli tohto roku sa celosvetovo predalo 84,3 mil. počítačov, čo v porovnaní s vlaňajškom predstavuje pokles o 1,1 %. Vyplýva to z predbežných údajov analytickej spoločnosti Gartner. Napriek tomu, že predaj na začiatku roka býva obvykle slabší, tohtoročné výsledky podľa analytikov Gartneru poukazujú na hlbšiu zmenu vymykajúcu sa tradičným sezónnym výkyvom. „Hlavným dôvodom je slabý dopyt po počítačoch v spotrebiteľskom segmente. Ich nízke ceny, ktoré boli dlhodobo motorom rastu predaja počítačov, už nie sú pre spotrebiteľov dostatočne zaujímavé. Namiesto toho čoraz viac zákazníkov uprednostňuje multimediálne tablety alebo iné zariadenia spotrebnej elektroniky,“ uviedla analytičky Mikako Kitagawa.
Pozíciu svetovej jednotky si aj napriek 3-percentnému medziročnému poklesu udržala spoločnosť Hewlett-Packard (HP), ktorá v prvom kvartáli tohto roku dodala takmer 15 mil. počítačov a zaznamenala tak 17,6-percentný podiel na trhu. Najvýraznejší prepad zaznamenala skupina Acer, ktorej predaj počítačov sa medziročne oslabil o 12 %, keď dodala viac ako 10 mil. kusov. Jej podiel na trhu bol v prvom štvrťroku na úrovni 12,9 %. Nedarilo sa ani firme Dell, ktorej predaj prvýkrát za ostatných osemnásť mesiacov oslabil o 2,2 %. S počtom dodaných počítačov na úrovni 9,9 mil. kusov evidovala trhový podiel vo výške 11,9 %. Naopak, darilo sa spoločnosti Lenovo, ktorej predaj vďaka nízkym cenám vo firemnom aj spotrebiteľskom segmente vzrástol v prvom štvrťroku o 16,6 %. Lenovo predal celkovo 8 mil. počítačov a evidoval takmer 10-percentný podiel na trhu.
V regióne Európy, Blízkeho Východu a Afriky (EMEA) predaj počítačov v sledovanom období oslabil o 2,8 %, čo je prvý negatívny výsledok od tretieho kvartálu 2009. Najmenej počítačov sa predalo v západnej Európe, naopak, ťahúňom bola stredná a východná Európa. Celkovo sa v regióne EMEA predalo 26 mil. počítačov, pričom pozíciu jednotky aj tu obsadila spoločnosť HP s 5 mil. dodaných počítačov a trhovým podielom 19,2 %. V medziročnom porovnaní HP oslabilo o 9,3 %. Na druhom mieste skončila firma Lenovo so 4,9 mil. dodaných počítačov a podielom 18,9 %, avšak jej prepad bol ešte výraznejší, na úrovni 11 %. Tretia bola v regióne EMEA spoločnosť Dell s 2,3 mil. kusov a podielom 8,9 %. Aj Dell však oslabil, keď dodal o 7,3 % počítačov menej ako v rovnakom období minulého roku.