BRATISLAVA 24. augusta (WEBNOVINY) – Pravidlá plavby lodí cez vodné dielo Gabčíkovo sa výrazne sprísnia. Ako na svojej internetovej stránke informoval štátny podnik Vodohospodárska výstavba, nové pravidlá sú výsledkom rokovaní s Dopravným úradom.
Podľa vodohospodárov častou príčinou porúch plavebných komôr je nezvládnutie manévrovania v plavebnej komore posádkou lode alebo jej nedisciplinovanosť.
Po novom budú v Gabčíkove nepretržite prítomní plavební inšpektori. Tí majú právo nekompetentnému kapitánovi lode odobrať preukaz a zakázať mu činnosť na vodných cestách na území Slovenska. Takýto dozor v Gabčíkove už v minulosti fungoval ale v roku 2011 ho zrušili. Odvtedy podľa vodohospodárov výrazne stúpol počet incidentov v plavebných komorách.
„Verím, že znovuzavedenie odborného dozoru formou plavebných inšpektorov priamo na vodnom diele pomôže znížiť počet incidentov v plavebných komorách, čím sa výrazne zvýši bezpečnosť nielen pre samotnú komoru ale predovšetkým pre ľudí, ktorí sa ňou preplavujú,“ povedal generálny riaditeľ štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Ladislav Lazár.
Obrazom: Na Dunaji bol pretlak lodí, odtrhlo sa lano pontónu
Opravy v Gabčíkove stopli lode, práce už ukončili
Plavební inšpektori budú mať k dispozícii loď, ktorou budú monitorovať celé okolie vodného diela, čo predstavuje úsek od bratislavského mostu Apollo až po sútok Starého koryta Dunaja s odpadovým kanálom pri obci Sap. V prípade podozrenia budú mať inšpektori aj právo podrobiť lodných kapitánov skúške na alkohol.
Ďalším preventívnym opatrením slúžiacim na ochranu plavebných komôr i plavidiel bude „čierna listina kapitánov“. „Ide o zoznam kapitánov a lodných spoločností, ktoré v minulosti zapríčinili incident v plavebnej komore,“ povedal Lazár. „Z právneho hľadiska nie je možné im zakázať prejazd komorou. Môžeme však ich prejazd presunúť na čas, kedy nebude komoru využívať nijaká iná loď,“ dodal.
Všetky novoprijaté opatrenia sú podľa vodohospodárov pripravované pre to, aby plavba v komorách Gabčíkova bola čo najbezpečnejšia. Nezodpovedné posádky lodí, predovšetkým ich kapitáni, sú v niektorých prípadoch reálnym nebezpečenstvom pre ostatných účastníkov plavby, pre plavebné komory na Vodnom diele Gabčíkovo, ale aj pre nich samých.
Naposledy museli vodohospodári v utorok 29. júla pre poruchu pravej plavebnej komory Gabčíkova a rekonštrukciu ľavej zastaviť plavbu na Dunaji. Obnovili ju v sobotu 2. augusta večer. Náklady na opravu pravej plavebnej komory vyčíslila Vodohospodárska výstavba na 300-tisíc eur.