BRATISLAVA 28. novembra (WebNoviny.sk) – Slováci nie sú ochotní si pred Vianocami požičiavať peniaze na darčeky či nákupy. Požičať si peniaze plánuje 10 percent opýtaných v prieskume agentúry Focus, ktorý robila v spolupráci s Nadáciou Partners. Ako povedala marketingová manažérka nadácie Mária Urbanová, 88 percent opýtaných neplánuje nákupy darčekov na splátky a 90 percent nemá v pláne žiadnu pôžičku v súvislosti s Vianocami.
Prieskum tiež ukázal, kto by bol pre Slovákov zdrojom pôžičky, 75 percent by si požičalo od rodiny, 60 percent z banky, 54 percent od kamarátov či kolegov, na nebankovku by sa obrátilo 19 percent respondentov a sedem percent by peniaze riešilo cez záložňu. Podľa sociologičky Silvie Porubänovej je jasné, že 10 percent ľudí si pred Vianocami peniaze požičia. Treba však myslieť na to, či nehrozí narušenie vzťahov či znepríjemnenie predvianočného času.
Podľa Silvie Porubänovej je dôležité, ako si Vianoce predstavujeme a ako ich následne zrealizujeme. Ľudia totiž v tomto čase bývajú v nákupnom strese. „Ako národ sa nesprávame inak ako porovnateľné národy. Prvý hlad po tovaroch, ktorý bol typický pre začiatok 90. rokov, sa už pominul. Všetko je na osobnej voľbe a predstave, ako chcú ľudia tráviť Vianoce,“ vysvetlila. V predvianočnom čase si treba podľa nej zachovať zdravý rozum i dôstojnosť, pokiaľ ide o odolávanie ponukám. „Neexistujú paušálne rady,“ poznamenala.
Slováci dajú na darčeky v priemere 127 eur
Nadácia Partners robila prieskum v spolupráci s agentúrou Focus. Zisťovala v ňom finančné správanie sa Slovákov aj ich predvianočné návyky. Ako prieskum ukázal, tretina opýtaných plánuje na darčeky minúť 101 až 200 eur, 26 percent ľudí v prieskume od 51 do 100 eur a šesť percent nad 300 eur.
Priemerná suma, ktorú plánujú Slováci dať na vianočné darčeky, je 127 eur. Podľa sociologičky vypovedajú čísla o tom, aká je predstava ľudí o ideálnom očakávanom darčeku či aká je jeho hodnota. Sortiment darov sa už niekoľko rokov nemení, ľudia najčastejšie siahajú po kozmetike, knihách, hračkách, elektronike či príslušenstve k mobilným telefónom.
Jeden až dva mesiace pred sviatkami nakupuje 43 percent opýtaných, pričom sa to týka prevažne žien, 29 percent si nákupy necháva na posledný predvianočný týždeň, 17 percent na pár dní pred Vianocami. Priebežne sa na sviatky pripravuje 12 percent žien a sedem percent mužov. Doobedie 24. decembra nákupy dolaďujú dve percentá mužov a žiadna žena.
Podľa Silvie Porubänovej to svedčí o tom, že ženy sú na Štedrý deň doma, varia, upratujú a nakupovanie v tento deň je tak čisto mužskou záležitosťou. Na vhodný dar, ktorý spraví veľkú radosť, je ochotných si požičať 23 percent respondentov v prieskume. „Prieskumy často ukazujú, že Slováci konajú nepremyslene a podľahnú akciovým ponukám,“ poznamenala
Pozor na ceny, nie každá akcia je akcia
Odborníčka na osobné financie Marcela Capuliaková upozornila na to, že si treba každú výplatu podeliť. Desať percent dať na krátkodobú rezervu, 20 percent na dlhodobú rezervu, 30 percent na splátky úverov a 40 percent na bežnú osobnú spotrebu, či už na stravu alebo oblečenie.
V prípade Vianoc treba podľa odborníčky peniaze plánovať vopred a neskĺznuť z plánu. „Vianoce sú vždy 24. decembra, avšak aj tak sa stále stretávam s tým, že ľudia sa v tomto období viac riadia emóciami a porušujú tak svoje pravidlá,“ vysvetlila Capuliaková.
Tiež si treba dať pozor na bezkonkurenčné ceny, pretože nie každá akcia je akcia. Dôležité je i správne načasovanie nákupov, teraz je to ešte ideálne, je mesiac pred Vianocami, poznamenala. Ľudia by podľa nej takisto nemali počítať s peniazmi, ktoré reálne nemajú na účte. Ako na záver povedala sociologička Silvia Porubänová, „po Vianociach prichádza tvrdá rekapitulácia, pričom musíme predísť tomu, aby sme nemuseli rezignovať na nákupy základných vecí, ako sú napríklad potraviny.“