BRATISLAVA 6. júna (WebNoviny.sk) – Návrh novely zákona o energetickej hospodárnosti budov popri podpore elektromobility zavedie aj povinnosť energetickej certifikácie a zabezpečenie prechodu výstavby budov po roku 2020 na budovy s takmer nulovou potrebou energie.
Ďalšie sprísnené požiadavky
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) pripravilo novelu s navrhovanou účinnosťou od 10. marca 2020. Vláda návrh novely schválila na zasadnutí tento týždeň.
„Slovensko sa na cieľ európskej smernice pripravuje už dlhodobo. Preto sme v roku 2012 upravili právne predpisy (zákon o energetickej hospodárnosti budov a vykonávacia vyhláška) a technické predpisy (normy pre tepelnotechnické vlastnosti stavebných konštrukcií a budov) tak, aby tento cieľ mohol byť postupnými krokmi naplnený,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Aktualizované: Poslanci skontrolovali výstavbu obchvatu D4/R7, podľa OĽaNO boli v násype odpadky
Napríklad, minimálne požiadavky na energetickú hospodárnosť nových budov sa sprísnili od 1. januára 2016 a ďalšie sprísnenie príde od 1. januára 2021.
„Na dosiahnutie uvedeného cieľa bol vypracovaný a prijatý národný plán zameraný na zvyšovanie počtu budov s takmer nulovou potrebou energie. Plán definuje opatrenia, postupy a nástroje na jeho dosiahnutie,“ priblížila Ducká.
Úvery zo štátneho fondu
Pre včasné dosiahnutie cieľa je podľa rezortu dopravy a výstavby tiež dôležité do budúcnosti zabezpečiť dostatočnú motiváciu v efektívnych formách finančnej podpory obnovy bytových a nebytových budov pre ich vlastníkov.
„Preto sa pokračuje v poskytovaní zvýhodnených úverov prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania a ministerstvo poskytuje, napríklad, dotácie na zatepľovanie rodinných domov a od mája aj novú dotáciu na nové domy s takmer nulovou potrebou energie,“ dodala Ducká.
Progresívci navrhujú sabatikal, pre kollárovcov je návrh nereálny, pre ministerstvo neodborný
Dôvodom na zmenu zákona je podľa ministerstva dopravy a výstavby transpozícia novej európskej smernice o energetickej hospodárnosti budov. Z koncepčného hľadiska sa právna úprava nemení. Dôraz sa kladie na podporu elektromobility.
Zavádza sa povinnosť vybaviť nabíjacími stanicami elektrických vozidiel a infraštruktúrou vedenia pre vlastníkov nových alebo významne obnovovaných budov s viac ako desiatimi parkovacími miestami, respektíve nebytových budov s viac ako dvadsiatimi miestami na parkovanie. Novela tiež spresňuje niektoré technické pojmy, napríklad, zahŕňa novú definíciu systému automatizácie a riadenia budov.