BRATISLAVA 8. júla (WEBNOVINY) – Kamióny nad 12 ton budú môcť naďalej jazdiť po cestách druhej a tretej triedy. Poslanci v piatok z novely zákona o cestnej premávke vyškrtli plošný zákaz jazdy veľkých nákladných áut po týchto cestách. Proti obmedzeniu protestovali prepravcovia, zákazy sa napokon budú realizovať prostredníctvom dopravných značiek na konkrétnych úsekoch.
Pôvodné znenie novely predložil minister vnútra Daniel Lipšic (KDH). Lipšicov stranícky šéf a minister dopravy Ján Figeľ po konzultáciách so združením prepravcov Česmad pristúpil na vyznačenie konkrétnych cestných úsekov, kde budú mať kamióny jazdu zakázanú.
Zaťaženie ciest druhej a tretej triedy enormne stúplo po tom, čo sa v roku 2010 na Slovensku zaviedol elektronický výber mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách. Kamióny, ktoré sa vyhýbajú spoplatnenej sieti, využívajú menej významné cesty, tie však na takéto zaťaženie nie sú dimenzované. Podľa rezortu dopravy to spôsobuje veľké problémy samosprávnym krajom ako správcom regionálnych ciest, ktoré musia vynakladať finančné prostriedky na opravu týchto ciest. Podľa Česmadu má preto logiku predovšetkým zákaz jazdy po cestách, ktoré sú súbežné so spoplatnenými úsekmi. Na takýchto úsekoch by sa podľa Lipšica po dohode s ministerstvom dopravy napokon mali osadiť značky so zákazom vjazdu pre kamióny.
Za nevyhnaním kamiónov z ciest 2. a 3. triedy je vraj lobing
Neschválenie zákazu jazdy kamiónov po cestách druhej a tretej cesty bolo chybou a je výsledkom lobingu prepravcov. Zhodne si to myslia Robert Kaliňák (Smer-SD) aj Gábor Gál (Most-Híd). „Je to Pyrrhovo víťazstvo. (…) Vyhrala loby. Naďalej bude nebezpečné jazdiť po cestách druhej a tretej triedy, pretože naďalej tam budú jazdiť tranzitné kamióny,“ povedal po hlasovaní o novele zákona o cestnej premávke Kaliňák.
Zákaz jazdy kamiónov nad 12 ton po cestách druhej a tretej triedy navrhoval prostredníctvom novely zákona o cestnej premávke minister vnútra Daniel Lipšic (KDH). Pri hlasovaní však v piatok poslanci tieto ustanovenia z novely vyškrtli.