BRATISLAVA 28. októbra (WEBNOVINY) – Poplatky za používanie železničnej dopravnej cesty by od roku 2011 mali klesnúť, čo bude znamenať aj pokles cien v osobnej a nákladnej železničnej doprave. Vyplýva to z návrhu zákona o dráhach z dielne ministerstva dopravy, ktorý v stredu schválil parlament. Ceny za služby a úhrady za použitie železničnej infraštruktúry by sa mali v porovnaní s rokom 2009 znížiť v nákladnej doprave o 41,268 mil. eur a v osobnej doprave na železnici o 15,054 mil. eur. Celkovo sa poplatky za využitie železničnej dopravnej cesty znížia o 56,322 mil. eur. Malo by to utvoriť priaznivé podmienky pre harmonizáciu železničnej a cestnej dopravy a zároveň zvýšiť predpoklad vstupu nových železničných podnikov na slovenský dopravný trh.
Výška súčasnej úhrady za používanie železničnej siete vo verejnej osobnej železničnej doprave je 2,8-krát vyššia ako spoplatnenie v cestnej osobnej doprave a v nákladnej železničnej doprave 3-krát vyššia ako v nákladnej cestnej doprave. V tranzite cez územie Slovenska je rozdiel v týchto konkurenčných druhoch dopravy ešte priepastnejší a v rámci Európskeho spoločenstva je úhrada dokonca jedna z najvyšších. Vysokú cenu úhrady, a tým nedodržiavanie európskej smernice vyčítala SR aj Európska komisia.
Poslanec Národnej rady SR Stanislav Kahanec z KDH vyčíta návrhu zákona o dráhach nepriamu novelizáciu týkajúcu sa poskytovania dotácií v civilnom letectve, ktorú na návrh poslancov do normy doplnili. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho to však je nevyhnutný krok pre zmenu pravidiel vďaka novelizácii zákona o rozpočtových pravidlách.
Plénum v hlasovaní podporilo aj ďalší návrh zákona z dielne rezortu dopravy, a to o doprave na dráhach. Ten počíta s presunom kompetencií zo štátu na samosprávne kraje v objednávaní dopravných služieb v regionálnej železničnej doprave od roku 2011. Do konca roku 2010 bude objednávateľom železničnej osobnej dopravy v SR naďalej ministerstvo dopravy a tiež bude financovať straty z jej prevádzkovania. Od roku 2011 budú presúvané prostriedky na financovanie regionálnej železničnej dopravy na samosprávne kraje z rozpočtovej kapitoly rezortu. Budú účelovo viazané a uvoľňované iba na objednané výkony. Objednávateľom výkonov regionálnych vlakov od roku 2011 budú samosprávne kraje. Obidva zákony by mali začať platiť od januára budúceho roka.
SITA