Po zvýšení cestovného pasažierov vo vlakoch ubudlo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak
dstavenie prvého trojsystémového elektrického rušňa radu 381 "Michal" so súpravou Push Pull. Bratislava, 13. december 2011. Foto: SITA/Diana Černáková
Poschodový vlak Katarína
Foto: SITA/Nina Bednáriková Foto: archívne, SITA/Nina Bednáriková

BRATISLAVA 10. januára (WEBNOVINY) –

Preprava cestujúcich

Železničná spoločnosť Slovensko pôvodne plánovala vlani prepraviť 43,9 mil. cestujúcich. Vzhľadom na pokračujúci priebežný rast počtu cestujúcich však očakáva, že ich môže byť aj viac ako v roku 2010.

Vtedy spoločnosť prepravila vyše 45 mil. ľudí, čo bolo medziročne menej o 338,1 tis. osôb alebo o 0,75 %. Dopravné výkony predstavovali 31,59 mil. vlakokilometrov a medziročne klesli o 112,48 tis. vlakokilometrov alebo o 0,35 %.

Slovensko sa sťahuje
Foto: SITA/Jozef Jakubčo Foto: SITA/Jozef Jakubčo

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Eviduje základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.

Počet cestujúcich vo vlakoch zatiaľ rastie, po zvýšení cien vlani v novembri sa však znížil.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. prepravila za jedenásť mesiacov minulého roka spolu 42,5 mil. osôb, čo bolo medziročne o 2,53 % viac. Nárast cestujúcich sa oproti deviatim mesiacom spomalil o 0,6-percentuálneho bodu.

V novembri ubudlo 700-tisíc ľudí

V novembri, kedy sa zvýšilo cestovné, štátny osobný dopravca prepravil 3,78 mil. ľudí. Ich počet sa tak v medziročnom porovnaní znížil o 6,5 %, hoci tržby vzrástli o 8,9 %. V porovnaní s októbrom, posledným mesiacom pred zdražením cestovného, vo vlakoch ubudlo okolo 700-tis. ľudí.

„Narástol teda počet cestujúcich na dlhšie vzdialenosti. Priemerná prepravná vzdialenosť cestujúcich vzrástla na 52,3 kilometra,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Grešnerová o poklese cestujúcich v novembri.

Dopad rastu cien známy neskôr

Podrobné zhodnotenie dopadu rastu cien na prepravu cestujúcich bude podľa nej možné až po dlhšom časovom období. Výsledky totiž skresľuje napríklad vplyv predpredaja. Železničná spoločnosť v súčasnosti kompletizuje všetky údaje o preprave cestujúcich za celý minulý rok. „Nakoľko do štatistiky spadajú aj cestujúci prepravení v medzištátnej doprave, bude ešte chvíľu trvať, kým sa do štatistiky zapracujú a vyhodnotia údaje zo zahraničia,“ dodala Grešnerová. Kompletné informácie o preprave osôb by mali byť známe v polovici tohto mesiaca.

Pokles cestujúcich od roku 1998
Vlak
Foto: SITA/Ivan Fleischer

Doterajšia štatistika prepravy cestujúcich bola podľa osobného dopravcu trochu skreslená. „Až po zavedení kilometrického cestovného (vlani od novembra) budeme vedieť, koľko cestujúcich sme skutočne prepravili. Keď si cestujúci kupoval skladané cestovné po úsekoch, bol započítaný, akoby cestoval viackrát,“ povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec. Počet cestujúcich vo vlakoch podľa neho klesal od roku 1998, keď železnice prepravili ešte 77 mil. ľudí. „V roku 2011 by sme mali prepraviť 48 mil. cestujúcich, čo sa zdá, že aj dosiahneme,“ predpokladá Kravec. Počet cestujúcich vo vlakoch stúpa napriek redukcii vyše dvesto vlakových spojov v máji minulého roka.

Zvýšeniu sa nedalo vyhnúť

Zvýšeniu cestovného sa podľa šéfa Železničnej spoločnosti už nedalo vyhnúť pre rastúce náklady.

Výnosy síce stúpajú tiež, aj počet prepravených cestujúcich, ale nie tak, aby to plne krylo náklady. Cestovné sa neupravovalo od roku 2004 a odvtedy narástli ceny elektrickej energie o 31 %, nafty o 77 % a inflácia dosiahla v súčte 27,4 %,“ poznamenal Kravec.

Systém cestovného sa podľa neho snažili zmeniť citlivo z úsekového na kilometrické. „Cestujúci platia len za skutočne precestovanú vzdialenosť. Doteraz platili za určité úseky, čo vlastne umožňovalo šikovnejším cestujúcim skladať cestovné tak, že bolo nižšie ako priame cestovné na dlhšiu trasu,“ dodal.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Pavel Kravec
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko