Medzi najnavštevovanejšie krajiny patria USA, Veľká Británia, Švajčiarsko, Španielsko a Holandsko. Na predpandemickú úroveň sa s rušením opatrení v roku 2022 vracajú aj výdavky za okružné plavby alebo autobusovú a vlakovú dopravu
Nová štúdia ekonomického inštitútu spoločnosti Mastercard, Mastercard Economics Institute, odhaľuje, že po dvoch náročných rokoch prekonal globálny dopyt po súkromných aj obchodných letoch[1] predpandemickú úroveň. Výrazné zlepšenie je v tomto roku zrejmé aj vo výdavkoch za okružné plavby alebo autobusovú a vlakovú dopravu. Správa inštitútu Travel 2022: Trends and Transitions, poskytuje na základe údajov z 37 trhov kritický pohľad na cestovanie v čase, kedy je už mnoho ľudí zaočkovaných a v mnohých krajinách sa uvoľňujú protipandemické opatrenia.
Významným zistením štúdie je, že pokiaľ sa udrží súčasný trend záujmu o individuálnu leteckú dopravu, presiahne v roku 2022 celosvetovo počet cestujúcich hodnotu z minulého roku odhadom o 1,5 miliardy pasažierov. Štúdia inštitútu sa na základe unikátnej analýzy verejne dostupných dát o cestovnom ruchu[2] v kombinácii s agregovanými a anonymizovanými údajmi z platobnej siete spoločnosti Mastercard[3] podrobne zaoberá jednotlivými základnými súčasťami cestovania. Medzi zásadné zistenia, získané na základe údajov dostupných k aprílu 2022, patria:
- Súkromné aj obchodné lety prekonajú predpandemickú úroveň: Počas pandémie bolo akékoľvek oživenie cestovného ruchu závislé predovšetkým od spotrebiteľského segmentu. Do konca tohtoročného apríla prekonali súkromné lety celosvetovo úroveň roku 2019 o 25 percent, keď dopyt po krátkych a stredne dlhých letoch za odpočinkom vzrástol o 25 percent, respektíve 27 percent. Záujem o obchodné lety v celosvetovom meradle prekročil predpandemickú úroveň prvýkrát v marci, v apríli potom najmä dlhé lety vykazovali dvojciferný rast. K tomu významne prispel všeobecný návrat do kancelárií.
- Ťažko skúšaná doprava zažíva oživenie: Súčasná úroveň výdavkov ukazuje, že dochádza k oživeniu skupinového cestovania. Výdavky za okružné plavby sa v období medzi januárom a aprílom zvýšili o 62 percentuálnych bodov, hoci stále ešte zostávajú pod úrovňou roku 2019. Autobusová doprava sa vrátila na svoju predpandemickú úroveň a výdavky za cesty vlakom zaostávajú len o 7 percent. Cestovanie autom si zjavne zachováva svoju príťažlivosť, keď výdavky za mýto a požičovné vzrástli zhruba o 19 percent, respektíve 12 percent.
- Výdavky sa presúvajú späť od vecí k zážitkom[4]: Už takmer rok turisti v destináciách míňajú viac peňazí za zážitky ako za suveníry. Výdavky za zážitky sa tak teraz pohybujú 34 percent nad úrovňou z roku 2019. Najvýraznejší rast zaznamenali bary a nočné kluby (72 percent), zábavné parky, múzeá, koncerty a ďalšie rekreačné činnosti (35 percent). Výdavky zahraničných turistov za zážitky tak v Singapure vzrástli o 60 percent a v Spojených štátoch približne o 23 percent. Vo Veľkej Británii sa v porovnaní s rokom 2019 výdavky v tejto kategórii každý mesiac tohto roku viac ako zdvojnásobili. Posledné údaje za apríl vykazujú navýšenie o 140 percent.
- Uvoľňovanie protipandemických opatrení prekresľuje mapu cestovného ruchu na rok 2022: Nie je žiadnym prekvapením, že dostupnosť a jednoduchosť cestovania sú hlavnými faktormi určujúcimi záujem o konkrétne destinácie. Rok 2022 v tomto ohľade poskytuje prakticky vyrovnanú štartovaciu čiaru, snáď s výnimkou niektorých miest v Ázii a Tichomorí. Výsledkom je, že v súčasnosti sú celosvetovo najvyhľadávanejšími destináciami USA, Veľká Británia, Švajčiarsko, Španielsko a Holandsko.[5]
2022: desať najvyhľadávanejších destinácií v medzinárodnom cestovnom ruchu:
1 | USA |
2 | Veľká Británia |
3 | Švajčiarsko |
4 | Španielsko |
5 | Holandsko |
6 | Mexiko |
7 | Taliansko |
8 | Nemecko |
9 | Francúzsko |
10 | Kanada |
„Podobne ako let lietadlom aj oživenie cestovného ruchu sa musí niekedy stretnúť s protivetrom a niekedy sa teší vetru fúkajúcemu do chrbta. S tým, ako po celom svete prebieha určité ‚obnovovanie rovnováh‘, zohráva mobilita významnú úlohu pri návrate k stavu, aký sme poznali pred vypuknutím pandémie. Odhodlanie spotrebiteľov vrátiť sa do ‚normálu‘ a dohnať, čo ich pandémia prinútila zameškať, nás napĺňa optimizmom, že oživenie bude pokračovať aj naďalej, i keď mu budú stáť v ceste rôzne čiastkové prekážky,“ uviedol Bricklin Dwyer, hlavný ekonóm spoločnosti Mastercard a vedúci inštitútu Mastercard Economics Institute.
Komplexná podpora turistom aj celému sektoru cestovného ruchu
S tým, ako sa spotrebitelia aj firmy všetkých veľkostí prispôsobujú obnoveným možnostiam cestovania, je im spoločnosť Mastercard zárukou istoty, pohodlia a hodnoty. Bez ohľadu na to, či ich čaká cesta krátka alebo ďaleká, je držiteľom kariet určených pre spotrebiteľov, firmy alebo segment cestovného ruchu a zábavy k dispozícii stále sa rozrastajúci súbor užitočných programov, platforiem a partnerstiev. Súbor služieb Mastercard Travel & Lifestyle Services poskytuje pomoc pri plánovaní ciest, výber z radu ponúk, možnosti rezervácií, rôzne záruky aj celodennú asistenciu (concierge). Program Priceless.com ponúka v mnohých destináciách neopakovateľné zážitky, výhody a ponuky, ako sú napríklad odmeny Mastercard Travel Rewards. Drobným podnikateľom zase program Mastercard Easy Savings umožňuje využívať zľavy u poskytovateľov digitálnych služieb, vo vybraných reštauráciách, u medzinárodných predajcov či v hoteloch.
Oživenie globálneho cestovného ruchu spoločnosť Mastercard navyše podporuje aj množstvom ďalších služieb, počnúc trhovými analýzami cez priebežné dátové výstupy, ktoré popisujú meniace sa trendy spotreby, až po marketingové riešenia a stratégie zapojenia spotrebiteľov, ktoré podporujú vernosť značke a zvyšujú počty rezervácií. Nedávno tak v Španielsku zahájil svoju činnosť Tourism Innovation Hub s cieľom vyvíjať produkty a riešenia na mieru udržateľnému a inkluzívnemu obnoveniu cestovného ruchu prostredníctvom inovácií, výskumu a spolupráce naprieč celým segmentom cestovného ruchu.
Kompletná správa Travel 2022: Trends and Transitions je k dispozícii tu. Ďalšie výstupy inštitútu Mastercard Economics Institute sú k dispozícii tu.
O inštitúte Mastercard Economics Institute
Mastercard Economics Institute bol založený v roku 2020. Jeho poslaním je na základe jedinečných a pribežne aktualizovaných ekonomických rozborov a meraní poskytovať lídrom súkromného aj verejného sektora informácie potrebné na kvalitné rozhodovanie a dosahovanie lepších výsledkov.
O spoločnosti Mastercard
Mastercard je technologická spoločnosť s celosvetovou pôsobnosťou v oblasti sprostredkovania platieb. Zaisťovaním bezpečných, jednoduchých, chytrých a ľahko dostupných platobných transakcií Mastercard podporuje a prepája inkluzívnu digitálnu ekonomiku prospešnú všetkým, kdekoľvek na svete. Inovácie a riešenia využívajúce zabezpečené dáta a siete, partnerstvá a energie spoločnosti Mastercard pomáhajú jednotlivcom, finančným inštitúciám, vládam i firmám napĺňať bez zvyšku ich potenciál. Firemná kultúra spoločnosti a všetko, čo Mastercard robí vo vnútri a navonok, sa riadi firemným kvocientom slušnosti. So spoločnosťou Mastercard je možné sa spojiť vo viac ako 210 krajinách a oblastiach. Mastercard vytvára udržateľný svet, v ktorom sa všetkým ponúkajú možnosti na nezaplatenie.
Upozornenie
Táto prezentácia a jej obsah sú určené ako výskumný nástroj výhradne na informačné účely. Zámerom prezentácie nie je poskytovať investičné poradenstvo či odporúčanie k akémukoľvek úkonu alebo investícii. Obsah prezentácie nemožno, vcelku ani v jeho častiach, považovať za základ rozhodovania alebo podklad na investičné účely. Presnosť obsahu tejto prezentácie nie je nijako zaručená. Prezentácia sa poskytuje, „ako je“, a je určená autorizovaným užívateľom, ktorí informácie v nej obsiahnuté využívajú na vlastné riziko. Táto prezentácia ani jej obsah, vrátane odhadov predpokladaného budúceho hospodárskeho vývoja, simulácií alebo scenárov predkladaných inštitútom Mastercard Economics Institute, žiadnym spôsobom nevyjadrujú očakávané (alebo skutočné) prevádzkové či hospodárske výsledky spoločnosti Mastercard.
[1] Počet rezervácií letov; určené na základe agregovaných a anonymizovaných údajov z transakcií spracovaných spoločnosťou Mastercard.
[2] Údaje z Google Community Mobility Reports, údaje IATA o cestujúcich a makroekonomické ukazovatele poskytované národnými štatistickými úradmi.
[3] Na základe transakcií spracovaných spoločnosťou Mastercard.
[4] Medzi výdavky za „zážitky“ sa radia výdavky turistov za reštaurácie, rekreačné aktivity, kasína, nočné kluby, bary a ďalšie podniky, zatiaľ čo výdavky za „veci“ zahŕňajú výdavky v obchodoch so zmiešaným tovarom, odevmi, kozmetikou, športovými potrebami, šperkami, obuvou, knihami, elektronikou, hračkami a výdavky v obchodných domoch. Nezapočítavajú sa výdavky za prepravu a ubytovanie.
[5] V období od 1. januára do 31. marca 2022.
Informačný servis