BRATISLAVA 24. mája (WEBNOVINY) – Prostriedky, ktoré bude pravdepodobne musieť Slovensko vrátiť Európskej komisii po spornej rekonštrukcii bratislavského letiska, pôjdu z kapitoly ministerstva dopravy. Na utorňajšom brífingu v priestoroch letiska to uviedol minister dopravy Ján Figeľ. „Prostriedky pôjdu zo štátneho rozpočtu cez konkrétny rezort, v tomto prípade rezort dopravy,“ uviedol Figeľ. Zároveň konštatoval, že ministerstvo dopravy spolu s letiskom poskytnú EK plnú súčinnosť pri objasňovaní celého prípadu.
Celý problém podľa Figeľa spadá do obdobia, keď boli na Slovensku zavádzané schengenské opatrenia a zodpovednosť tak nesú obe vlády, teda druhá vláda Mikuláša Dzurindu ako aj bývalá vláda Roberta Fica. „Tam vidím skôr priestor pre zhodnotenie kto, v akej miere bol konkrétne zodpovedný,“ konštatuje Figeľ. Minister dopravy pritom pripúšťa, že prípad môže mať aj personálne dôsledky. „Vždy, ak sa ukážu pochybenia alebo zlyhania, tak konáme a tak budem konať aj v tomto prípade, ak sa to potvrdí,“ vyhlásil v utorok Figeľ. Dodal, že je dôležité, aby boli známe všetky skutočnosti, a až následne sa vyvodzovali dôsledky, či už finančné alebo personálne.
O záveroch vyšetrovania Európskeho úradu boja proti podvodom (OLAF) informoval v pondelok denník SME, podľa ktorého sa úradu nepozdáva spôsob výberu firmy Ikores, ktorá rekonštrukciu letiska urobila, podpísané dodatky a účelnosť celej rekonštrukcie. Slovensko tak podľa denníka zrejme bude musieť vrátiť Európskej komisii 3,9 mil. eur, ktoré získalo na rekonštrukciu bratislavského letiska zo Schengenského fondu. „V tejto veci sme ukončili vyšetrovanie, ktoré odhalilo určité nezrovnalosti pri verejnom obstarávaní,“ povedal pre SME hovorca Európskeho úradu boja proti podvodom Pavel Bořkovec. Nechcel však konkretizovať, o aké nezrovnalosti v tomto prípade ide.
Európsky úrad boja proti podvodom už odporučil Bruselu, aby poskytnuté prostriedky vymáhal od Slovenska naspäť. Hovorca Európskej komisie Marcin Grabiec pre SME potvrdil, že sa prípadom už zaoberajú. Správu úradu už mali dostať aj slovenské ministerstvá vnútra a dopravy ako aj samotné Letisko M.R. Štefánika. „Požiadal som riaditeľa, aby identifikoval ľudí, ktorí boli vtedy zodpovední,“ povedal šéf služobného úradu ministerstva dopravy Peter Mach. „Ihneď sme začali preverovať uvedené skutočnosti,“ povedala hovorkyňa letiska Dana Madunická.
Spoločnosť Ikores, ktorej majiteľom bol vtedy sponzor Smeru Jozef Kopecký, bratislavské letisko vybralo bez súťaže, iba na základe prieskumu trhu. Letisko vtedy riadil František Stolárik, ktorý pridelenie zákazky podniku Ikores obhajoval zasa tým, že na tender nemali čas. Výsledkom rekonštrukcie za necelých sedem miliónov eur malo byť sprehľadnenie pohybu cestujúcich podľa krajiny ich odletu. Časť zrekonštruovaných priestorov bola však následne zbúraná spolu so starým odletovým terminálom. Bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny, pod ktorého vedením rezortu bola pridelená zákazka spoločnosti Ikores, sa zatiaľ k celej veci nechcel vyjadriť. Má tak urobiť až po oboznámení sa so správou OLAF.