BRATISLAVA 24. júna (WEBNOVINY) – Bratislavská Petržalka plánuje nové riešenie parkovacej politiky v tejto mestskej časti. Poslanci mestskej časti na pondelňajšom zastupiteľstve schválili zásady parkovacej politiky, podľa ktorej by mali vzniknúť na území Petržalky viaceré zóny s dopravnými obmedzeniami a rezidentskými parkovacími miestami pre obyvateľov Petržalky.
Prevádzku zabezpečí externá spoločnosť, ktorú mestská časť vyberie vo verejnej súťaži. Petržalskí poslanci tiež schválili, že z výnosu pri platených miestach by mala mestská časť zabezpečiť zvyšovanie počtu parkovacích miest.
Rezidenčná karta nebude lacná záležitosť
O sumách za rezidenčné karty pre majiteľov vozidiel budú rokovať petržalskí poslanci na ďalších zasadnutiach zastupiteľstva. Petržalka vytvorí v každej lokalite aj parkovacie miesta pre obyvateľov, ktorí v mestskej časti nemajú trvalý pobyt.
Percento parkovacích miest pre návštevníkov v jednotlivých lokalitách zatiaľ neurčili. Ako informoval prednosta Petržalky Miroslav Štefánik, plánom je vytvoriť aj takzvanú abonentskú kartu pre ľudí, ktorí nemajú trvalý pobyt v Petržalke. Držitelia tejto karty by s ňou mali výhody rezidenta, za kartu by však zaplatili rádovo vyššiu sumu.
Novú parkovaciu politiku budú zavádzať budúci rok
Vyhradené parkovacie miesta na evidenčné číslo vozidla pre fyzické osoby, fyzické osoby s oprávnením na podnikanie a právnické osoby plánujú zrušiť. Výnimkou budú vyhradené parkovacie miesta pre osoby so zdravotným postihnutím.
Prednosta Štefánik tiež povedal, že tento rok novú parkovaciu politiku zavádzať ešte nebudú a budú ju spúšťať najskôr budúci rok, po schválení prevádzkového poriadku.
Ako tiež dodal, aj v prípade, že by hlavné mesto opäť začalo riešiť celomestskú parkovaciu politiku, Petržalka sa nemusí báť zmluvy s externou spoločnosťou, keďže zóny s dopravnými obmedzeniami musia aj tak určiť. Poslankyňa Elena Pätoprstá sa obáva, že petržalskí vodiči si zaplatia, no s parkovaním budú mať naďalej problémy. Poslanec Oliver Kríž sa zas nestotožňuje s tým, že rezidenčné karty sa budú vydávať na osobu a nie na byt, čo znamená, že na jeden byt môžu byť registrované aj tri či štyri autá.
Ftáčnik apeluje na mestské časti pre rezidenčné zóny
Riaditeľ kancelárie primátora Bratislavy Ľubomír Andrassy tvrdí, že Petržalka utorňajším rozhodnutím potvrdila nevyhnutnosť spustiť proces regulácie parkovania v meste. „Petržalka nepriamo podporila dlhodobú snahu primátora Milana Ftáčnika, aby v Bratislave platili jasné a hlavne jednotné pravidlá parkovania na komunikáciách nielen v správe hlavného mesta, ale aj na cestách v zodpovednosti mestských častí. Z pohľadu mesta je dôležité, aby kroky jednotlivých mestských častí vychádzali z pravidiel rezidentského parkovania, ktoré ešte v septembri 2012 schválili bratislavskí poslanci. Rešpektovanie týchto princípov je totiž zárukou, že v blízkej budúcnosti budú môcť byť na úrovni mestského zastupiteľstva prijaté vykonávacie dokumenty, všeobecne záväzné nariadenie a štatút, ktorými sa pravidlá premietnu do reálneho života,“ povedal Andrassy s tým, že primátor je presvedčený, že systém zvýhodňujúci parkovanie Bratislavčanov je správny.
Ftáčnik zároveň apeluje na mestské časti, aby pri definovaní rezidentských zón aktívne komunikovali s odbornými útvarmi magistrátu, ktorý ako príslušný správny orgán nepodporí žiaden projekt novej organizácie dopravy a parkovania, ktorý by vytlačil auta z vnútrosídliskových komunikácií na hlavné cestne ťahy a zapríčinil by, že autá stojace pri krajniciach ciest prvej a druhej triedy by výrazne spomaľovali verejnú hromadnú dopravu a ohrozovali základnú bezpečnosť účastníkov dopravy.
Petržalka sa prípravou parkovacej politiky zaoberá od roku 2011
V prvej etape deklarovala zámer zaviesť regulované parkovanie spracovaním dokumentu Postup riešenia statickej dopravy v mestskej časti, v ktorom stanovili podmienky pre organizovanie dopravy.
V druhej etape hlavné mesto začalo v spolupráci s mestskými časťami pripravovať návrh parkovacej politiky a súčasne s mestským dokumentom parkovacej politiky obstarala Petržalka aj dokumentáciu na posúdenie dopravno-technického riešenia a návrh prevádzkovo organizačného zabezpečenia.
V tretej etape vypracovalo hlavné mesto v spolupráci s mestskými časťami dokumenty, ktoré boli z legislatívneho hľadiska dôležité pre zavedenie a spustenie regulovaného parkovania na celom území Bratislavy. Mestské zastupiteľstvo však na svojom zasadnutí 6. marca neodsúhlasilo pripravené dokumenty a pripravované regulované parkovanie na území Bratislavy sa tak zastavilo.
Bratislavská Petržalka bude mať v novom volebnom období 35 poslancov v šiestich volebných obvodoch. Počet poslancov v petržalskom zastupiteľstve sa tak nezmení. Rozhodli o tom na dnešnom petržalskom zastupiteľstve poslanci mestskej časti.
Mestská časť s počtom obyvateľov nad 100-tisíc musí mať podľa zákona 25 až 35 poslancov miestneho zastupiteľstva. Petržalka pritom mala k 30. aprílu v tomto roku 112 610 obyvateľov.
Prvý volebný obvod a tretí obvod bude zastupovať sedem poslancov, druhý obvod, štvrtý obvod a šiesty obvod bude mať päť poslancov, a piaty obvod budú reprezentovať šiesti poslanci. Petržalskí poslanci dnes zároveň schválili rozsah funkcie starostu mestskej časti na nové volebné obdobie v rokoch 2014 až 2018 na plný úväzok