Odborári sa dohodli s vedením SAD, zamestnanci si prilepšia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Autobus
Foto: ilustračné, Thinkstock

ŽILINA 27. februára (WEBNOVINY) – Odborový zväz (OZ) KOVO a Zväz autobusovej dopravy (ZAD), ktorý združuje 14 autobusových dopravcov, sa v rámci Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa dohodli na 2,5-percentnom raste miezd, čo znamená reálne zvýšenie priemerných platov o 22 eur pre približne desaťtisíc zamestnancov v autobusovej doprave.

Odborový zväz KOVO podľa jeho predsedu Emila Machynu zruší generálnu štrajkovú pohotovosť vo verejnej autobusovej doprave, no nevylučuje, že na podnikovej úrovni bude ďalšie vyjednávania za vyššie platy podporovať aj nátlakovými akciami. „Chceli sme trochu viac, ale došli sme k dohode, kde sme obidvaja síce možno trochu nespokojní, ale je to dohoda, ktorá sa ešte dá akceptovať. Určite na východnom a južnom Slovensku, kde tie priemerné platy sú nižšie, je naším cieľom, aby tá úroveň rástla, aby neboli také veľké rozdiely, keď dnes v niektorých SAD-kách je to otázka aj dvesto eur,“ povedal Machyna.

Dohoda sa nerodila ľahko

Ako šéf odborov dodal, v stredu vyhlásenú generálnu štrajkovú pohotovosť v autobusovej doprave OZ KOVO zruší. „To ale neznamená, že na podnikovej úrovni v jednotlivých SAD-kách sa vyjednávať nebude, alebo tam nebudú nátlakové aktivity. My teraz hlavne chceme orientovať celú situáciu do tých SAD-iek, kde tá úroveň mzdy je nízka a pomôcť im pri kolektívnom vyjednávaní tak, aby ten rast bol ešte minimálne o jedno až dve percentá vyšší ako je v Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa, aby ten rozdiel medzi tými regiónmi nebol taký výrazný,“ dodal Machyna.

Podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy Petra Pobehu sa dohoda nerodila ľahko, pretože spoločnosti podnikajúce v autobusovej doprave sa nachádzajú v neľahkej situácii. „A to z dôvodu medziročného poklesu cestujúcich, demografického vývoja a v neposlednom rade aj bezplatnej prepravy žiakov a študentov na železnici. Tých 2,5 percenta medziročného rastu berieme naozaj ako kompromis, ktorý je dobrým odkazom pre cestujúcich, že naďalej dostanú svoju službu a nebude mať žiadny vplyv na zvyšovanie cestovného,“ povedal Pobeha.

Ako Pobeha zdôraznil, Zväz autobusovej dopravy vypočítal, že medziročný pokles cestujúcich len z dôvodu vládneho opatrenia je v prímestskej doprave niekde na úrovni 2,65 %. „Zložitejšia situácia je v diaľkovej autobusovej doprave, kde ten medziročný pokles je na úrovni 17,8 %,“ dodal.

Pôvodne žiadali viac

Ako ďalej informovala podpredsedníčka OZ KOVO Monika Benedeková, predmetom aktuálneho vyjednávania bol len dodatok o mzdových otázkach ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa, ktorá platí do konca roka 2015. „Odborový zväz KOVO išiel do vyjednávania s požiadavkou na rast priemerných miezd o 40 eur a rast tarifných miezd v odvetví verejnej cestnej dopravy o 30 eur,“ uviedla. Návrh rastu priemerných miezd odborári postupne zmiernili na 36 eur a neskôr na 28 eur.

Zväz autobusovej dopravy na začiatku rokovaní ponúkal zvýšenie priemerných miezd o 0,5 % a neskôr o 1,5 % nad očakávanú úroveň inflácie v tomto roku. „Toto navýšenie by pri najnižších mzdách v dopravných podnikoch znamenalo zhruba 9 – 9,50 eur,“ upozornila Benedeková. Priemerné mzdy v autobusových spoločnostiach sa pohybujú od 550 až 600 eur do 700 až 800 eur, pričom najvyššie platy sú asi len v troch alebo štyroch spoločnostiach.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať