BRATISLAVA 15. januára (WEBNOVINY) – Stavba Starého mosta v Bratislave mešká oproti pôvodnému plánu desať týždňov. Radnica preto pripravila opatrenia na zníženie sklzu, prestavba Starého mosta a prvá časť električkovej trate do Petržalky totiž má byť hotová už koncom tohto roka.
Bratislavský primátor hovoril s Kiskom o problémoch mesta
Konštrukcia mosta sa preto bude montovať na dvoch a nie na jednej montovni, ako to bolo doteraz. Od marca budú robotníci pracovať v trojzmennej prevádzke a stavbu budú nepretržite kontrolovať pracovníci magistrátu. Po kontrolnom dni na stavbe Starého mosta o tom vo štvrtok informoval bratislavský primátor Ivo Nesrovnal.
Nesrovnal nie je veľmi spokojný
Primátor sa bol vo štvrtok pozrieť na stavenisku mosta na petržalskom brehu Dunaja. „Nie som veľmi spokojný, pretože stavba je v sklze a termíny sú veľmi napnuté,“ povedal primátor na margo 10-týždňového sklzu prác na moste. Hovorí, že urobí všetko pre to, aby sa termíny stihli, v prípade nedokončenia projektu do konca tohto roka totiž hrozí, že projekt hradený z eurofondov Európska komisia nemusí preplatiť.
„Čiastka 70 miliónov eur by potom bola čiastkou, ktorú musí uhradiť mesto a to by bola finančná katastrofa,“ povedal primátor. Radnica preto zavádza tri opatrenia, aby sa sklz na stavbe znížil a stihli sa termíny. K pôvodnej jednej montovni na petržalskej strane Dunaja pribudne aj druhá. „Budú sa tu paralelne montovať časti mosta tak, aby sa to urýchlilo,“ vysvetlil primátor. Prvé metre konštrukcie, ktorú vyrobili a doviezli z Vítkovíc, by mohli budúci mesiac začať nasúvať nad Dunaj. Každý mesiac by zhotoviteľ mal nad rieku vraj vysunúť 30 metrov.
Vo februári sa vráti ruch na Štúrovu ulicu
Práce na moste v poslednom čase stáli, môže za to vraj vysoká hladina rieky a nepracovalo sa ani cez sviatky. O to intenzívnejšie by sa malo začať pracovať od marca. Robotníci totiž budú pracovať na tri zmeny, vo dne i v noci. Prácu robotníkov budú nepretržite sledovať pracovníci magistrátu. Pracovať by sa od februára už malo opäť aj na Štúrovej, kde práce spomalili zmeny v projekte. „Zhotoviteľ ma uistil, že vo februári sa vráti na Štúrovu ulicu stavebný ruch a ulica sa začne dokončovať,“ priblížil primátor s tým, že zhotoviteľ má predložiť aj presný plán prác.
Starý most v Bratislave začali rozoberať 2. decembra 2013. Projekt prestavby Starého mosta a vybudovanie prvej časti električkovej trate do Petržalky má byť dokončený, skolaudovaný a vyfaktúrovaný do konca tohto roka. Pôvodne radnica chcela projekt dokončiť už v auguste tohto roka, práce však vlani v lete zdržalo hľadanie možnej nevybuchnutej munície ešte z druhej svetovej vojny na dne Dunaja.
Búrajú ďalší pilier
Špecialisti síce v Dunaji podozrivé predmety našli, zhodnotili však, že pri dodržaní bezpečnostných opatrení nie sú nebezpečné, práce tak mohli pokračovať. Jeden pilier je už zbúraný a ďalší búrajú. Nahradiť ich má následne jeden pilier, na Dunaji sa tak rozšíri plavebná dráha.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Starý most rekonštruuje Združenie MHD – Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ.
Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH. Na prestavbu Starého mosta mesto získalo nenávratný finančný príspevok z eurofondov. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Podmienkou je, že projekt musí byť dokončený a vyfakturovaný do konca roka 2015.