BRATISLAVA 10. júla (WEBNOVINY) – Električky budú cez vynovenú Štúrovu ulicu v Bratislave jazdiť obojsmerne. Práve preto sa začiatkom týždňa začala rekonštrukcia križovatky Jesenského – Štúrova, po ktorej už budú môcť električky z Jesenského odbočovať nielen doľava na Kamenné námestie, ale aj doprava na Štúrovu ulicu.
„Cieľom tejto rekonštrukcie je vybudovanie obojsmernej trate na Štúrovej ulici a tomu sa musí prispôsobiť aj križovatka na Jesenského,“ uviedla v piatok na brífingu hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová.
Električky budú jazdiť v oboch smeroch
V minulosti bola električková trať na Štúrovej ulici jednosmerná, električky jazdili iba v smere od Vajanského nábrežia. Po vybudovaní prvej časti električkovej trate do Petržalky však už budú môcť električky touto časťou mesta jazdiť v oboch smeroch. Podľa bratislavskej radnice sa tak zdynamizuje dopravné prepojenie z centra mesta cez Starý most do Petržalky.
Rekonštrukcia križovatky na Jesenského sa začala v pondelok 6. júla a potrvá približne do konca septembra tohto roka. Aktuálne tu robotníci rozoberajú starú trať a vozovku, potom zrekonštruujú inžinierske objekty, vymenia trakčné vedenie a položia novú trať. Do konca septembra je pre rekonštrukciu v tomto úseku vylúčená električková doprava. Električky č. 2 a 4 premávajú po okružnej trase.
Neprejazdná je i trať tunela
Posilnená je linka č. 6, ktorá zabezpečuje dopravu obojsmerne po trase Dúbravka – Karlova Ves – Most SNP. Počas trvania dopravných obmedzení linka č. 6 nejazdí medzi centrom a ŽST Vinohrady. Na linku sú nasadené obojsmerné električky, ktoré môžu prechádzať cez stavebnú výhybku za zastávkou Most SNP. Pre rekonštrukciu križovatky Jesenského – Štúrova je cez leto uzavretý traťový úsek na nábreží od Karlovej Vsi v smere k Mostu SNP.
Neprejazdná je i trať od tunela pri odbočení doľava smerom k Mostu SNP. V tomto úseku môžu jazdiť iba električky typu 30T. Na Námestí SNP je obmedzené odbočenie doprava v smere na Jesenského a zo Špitálskej sa nedá odbočiť doľava v smere na Jesenského. Počas výluky nie sú obsluhované zastávky Námestie Ľ. Štúra a Jesenského.
Štúrova ulica bude jednosmerná
Rekonštrukcia križovatky Jesenského – Štúrova je súčasťou projektu rekonštrukcie Starého mosta a budovania prvej etapy električkovej trate do Petržalky. Súčasne s rekonštrukciou električkovej križovatky sa pracuje i na Štúrovej ulici a Starom moste.
Na Štúrovej by podľa dopravnej inžinierky Kratochvílovej mali už tento mesiac ukončiť betonárskej práce a potom sa začnú pokladať koľaje. Do konca júla by mali byť hotové aj chodníky a priestor pred Univerzitou Komenského. Skončia sa tak hrubé práce a s tým spojená prašnosť a hlučnosť.
Štúrova ulica bude po novom pre autá jednosmerná – zo stredu mesta smerom na Šafárikovo námestie, uviedla Kratochvílová. Ako dodala, Štúrovu plánujú od jesene postupne sprejazdňovať, no úplne prejazdná bude až po dokončení celého projektu, keď spustia aj električkovú dopravu. Pracuje sa aj na Starom moste, kde je už aktuálne vysunutých 195 metrov oceľovej konštrukcie.
Rekonštrukciu mosta chcú dokončiť v decembri
Ďalší výsuv je naplánovaný na 10. augusta, kedy sa konštrukcia posunie o 70 metrov a dosiahne až k novému pilieru 34, ktorý nahradí zbúrané piliere 3 a 4. Ako doplnila Kratochvílová, celá konštrukcia mosta by mohla byť vysunutá do októbra s tým, že ešte budú robiť dokončovacie práce. Radnica plánuje rekonštrukciu Starého mosta i prvú časť električkovej trate dokončiť do 15. decembra tohto roka.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Starý most rekonštruuje Združenie MHD – Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ.
Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH a je financovaný z eurofondov. Európska komisia už odobrila na projekt grant 63 miliónov eur z Kohézneho fondu Európskej únie. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Podmienkou je, že projekt musí byť dokončený a vyfakturovaný do konca roka 2015.