BRATISLAVA 25. marca (WEBNOVINY) – Pre vyhodnotenie ešte neuzavretých diaľničných tendrov bude podľa ministra dopravy Jána Počiatka dôležité usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Ten sa má vyjadriť, ako majú verejní obstarávatelia ďalej postupovať voči stavebným firmám, ktoré sa pred niekoľkými rokmi zúčastnili na potvrdenej kartelovej dohode. Stavbárom okrem pokuty hrozí aj vylúčenie z bežiacich súťaží a zákaz účasti vo verejnom obstarávaní na viacero rokov.
Diaľničiari čakajú na verdikt, vylúčenie hrozí aj Doprastavu
Minister dopravy v utorok informoval novinárov, že usmernenie úradu sa bude týkať všetkých obstarávateľov, nielen Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS).
„Úrad pre verejné obstarávanie musí všetkých usmerniť, ako k týmto firmám pristupovať, pretože podľa zákona by nemali v daný moment participovať na súťažiach. Toto asi bude finálny katalyzátor aj vyhodnotenia prebiehajúcich tendrov,“ povedal Počiatek počas Cestnej konferencie 2014. Zostávajúce tendre, aj vzhľadom na námietkové konania, by podľa neho mali byť vyhodnotené do sto dní.
Čaká sa na verdikt
Najvyšší súd SR koncom minulého roka potvrdil rozhodnutie Protimonopolného úradu SR (PMÚ), ktorý v roku 2006 udelil pokutu šiestim stavebným firmám za takmer 45 mil. eur. Dôvodom pokuty bola ich kartelová dohoda v tendri na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce.
Teraz sa čaká na právoplatnosť rozsudku Najvyššieho súdu a od neho závisí vykonateľnosť rozhodnutia PMÚ. Až potom začne plynúť tridsaťdňová lehota na zaplatenie pokuty. Portugalská spoločnosť Mota – Engil má zaplatiť 13,88 mil. eur, Strabag, a. s. Praha 12,21 mil. eur, Skanska DS, a. s. Brno 8,98 mil. eur, Doprastav, a. s. Bratislava 6,57 mil. eur, Inžinierske stavby, a. s. Košice 3,02 mil. eur a Betamont, s. r. o. Zvolen 131,15 tis. eur.
ÚVO už v čase po rozhodnutí PMÚ o karteli zakázal stavebným firmám účasť vo verejných súťažiach. „Podľa zákona v prípade, že je preukázaný kartel nejakej firme, tak sa nesmie zúčastňovať súťaží. Je to najzávažnejšie porušenie pravidiel verejného obstarávania a všetci sú na to veľmi citliví, vrátane, samozrejme, Európskej únie,“ upozornil Počiatek.
Riešenie je zložité
Dĺžka zákazu účasti v súťažiach v takýchto prípadoch je podľa ministra veľmi zložitá právnická otázka. „Pôvodný zákon zakazoval činnosť takýmto firmám na päť rokov, nový zákon hovorí o troch rokoch a sú tam ešte prechodné ustanovenia,“ povedal Počiatek. Je to komplexný právny problém, na ktorý by podľa neho mali odpovedať právnici. Tí by mali rozhodnúť aj o zásadnej otázke, odkedy plynie obdobie zákazu účasti vo verejnom obstarávaní.
Podľa ministra by bolo absurdné, keby to dopadlo tak, že firmy by pre kartel nemali zákaz účasti v tendroch. „Je jasné, že trest bol na niečo myslený a majú byť za niečo potrestaní. Porušili najflagrantnejším spôsobom zákon o verejnom obstarávaní,“ dodal Počiatek. V prípade vylúčenia stavebných firiem z verejného obstarávania je podľa neho na trhu dosť iných firiem, ktoré ich nahradia.