BRATISLAVA 16. decembra (WEBNOVINY) – Záujem o vstup do dvoch dcérskych firiem Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) reálne prejavilo pätnásť potenciálnych investorov, ktorí si v prvom kole výberového konania kúpili informačné memorandum.
Ako agentúru SITA informoval hovorca spoločnosti Martin Halanda, vo všetkých prípadoch ide o renomované medzinárodné subjekty. Štátny vlakový nákladný dopravca momentálne vyhodnocuje nezáväzné ponuky a rozhoduje o tom, s ktorými kandidátmi začne rokovať o vstupe do dcérskych firiem Cargo Wagon, a.s., ktorá bude manažovať nákladné vozne, a ZSSK Cargo Intermodal, a.s. pre prevádzku intermodálnej, teda kontajnerovej prepravy.
Cargo neuviedlo mená reálnych záujemcov o získanie podielu v dcérskych firmách, pretože sa s nimi dohodlo na mlčanlivosti.
Dostali sa k biznisplánu
„ZSSK Cargo postupuje v zmysle harmonogramu, ktorý je stanovený v projekte. Záujemcovia mali šancu zakúpiť si informačné memorandum a v ňom sa oboznámiť so základnými podmienkami vstupu. Záujem prejavilo niekoľko desiatok spoločností a reálne si v prvom kole informačné memorandum kúpilo pätnásť investorov,“ priblížil Halanda.
Tí následne budú mať možnosť oboznámiť sa so situáciou v spoločnostiach a ich podrobným biznisplánom. Od 7. januára 2014 dostanú prístup do tzv. dataroomu. „Na konci tejto fázy očakávame od investorov záväzné ponuky,“ dodal Halanda. Cargo predpokladá uzavretie celého procesu vstupu investorov v septembri budúceho roka.
Záujem o vstup do dcérskych firiem ZSSK Carga už potvrdila spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, a.s. (SPaP). „SPaP má záujem o vstup do dcérskych firiem Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, ale nakoľko výberové konanie ešte nie je uzatvorené, považuje naša spoločnosť za predčasné vyjadrovať sa k tejto téme,“ potvrdil v pondelok pre agentúru SITA hovorca SPaP Juraj Bohunský.
Podľa pôvodných predpokladov záujem o vstup do spoločnosti Cargo Wagon by mohli mať napríklad švajčiarska spoločnosť AAE či francúzska Touax Rail, ktoré patria k skúseným a najväčším hráčom v tomto sektore v Európe. O vstup do ZSSK Cargo Intermodal by sa zas mohli zaujímať ruská spoločnosť TransKontainer, dcérska firma Ruských železníc, ale aj napríklad české ČD Cargo či poľské PKP Cargo.
V hre je 240 miliónov eur
ZSSK Cargo očakávalo, že investor v Cargo Wagon zaplatí za prechod vozňov okolo 200 mil. eur. Okrem toho by mal budúci partner vložiť do základného imania firmy za 66 % akcií ďalších 40 mil. eur. To je podmienkou pre každého záujemcu o vstup do dcérskej firmy.
Pod Cargo Wagon má podľa spresnených údajov prejsť okolo 12 400 vozňov a do tridsať zamestnancov materskej spoločnosti. Základné imanie dcérskej firmy má byť 60 mil. eur a ZSSK Cargo v nej bude mať podiel 34 %.
„Súčasťou dohody má byť aj spätný lízing, resp. prenájom približne 8 500 vozňov na nasledujúcich osem rokov, ktoré aktuálne potrebujeme na pokrytie svojich výkonov. Počítame s tým, že investor zvyšným vozňom zabezpečí prácu na iných trhoch v Európe,“ uviedol pre agentúru SITA Halanda v októbri.
Vyhrá ten, kto bude mať viac
Kľúčovým kritériom, podľa ktorého sa bude vyberať víťaz, bude cena za 66 % akcií Cargo Wagon. Vyhrať by mal ten, kto ponúkne najviac.
V ZSSK Cargo Intermodal by mali mať Cargo a potenciálny partner zhodne podiel po 50 %. Základné imanie tejto firmy má byť 30 mil. eur. V tomto prípade by mal investor vložiť do základného imania najmenej 17,5 mil. eur. „Opäť bude víťazným kritériom cena za 50-percentný balík akcií,“ dodal Halanda.
Uvedené ceny za akcie v dcérskych firmách sú predpokladané. Pod firmu pre intermodálnu prepravu má prejsť okolo 430 vozňov a do tridsať zamestnancov Carga.