BRATISLAVA 4. mája (WEBNOVINY) – Najvyšší súd SR v utorok odročil na neurčito pojednávanie o pokute pre Železničnú spoločnosť (ZSSK) Cargo, ktorú jej udelil za zneužívanie dominantného postavenia Protimonopolný úrad SR (PMÚ). Agentúru SITA o tom informoval hovorca PMÚ SR Vladimír Ferko. Ako ďalej uviedol, k prípadu sa chce vyjadriť aj Európska komisia. Podľa Európskej komisie Krajský súd v Bratislave vo svojom rozsudku z decembra 2007 síce uznal ŽS Cargo ako právneho nástupcu Železničnej spoločnosti, a.s., ale tento fakt nesprávne posúdil ako poľahčujúcu okolnosť a znížil pokutu pre ZSSK Cargo zo 75 mil. Sk na 9 mil. Sk. Najvyšší súd SR vytýči nový termín pojednávania po doručení vyjadrenia komisie k prípadu.
Krajský súd v Bratislave v decembri 2007 rozhodol o tom, že ZSSK Cargo je povinná zaplatiť PMÚ pokutu vo výške 9 mil. Sk. PMÚ sa voči tomuto rozhodnutiu odvolal na Najvyšší súd SR, keďže Krajský súd znížil výšku uloženej pokuty z pôvodných 75 mil. Sk. Bývalá Železničná spoločnosť, a.s. sa podľa Rady PMÚ previnila voči zákonu o ochrane hospodárskej súťaže tým, že v období od roku 2002 do roku 2004 nevytvorila na trhu nákladnej železničnej dopravy rovnaké podmienky. A to konkrétne na trhu dopravy hromadných substrátov pre veľkoodberateľov na stredných a dlhých tratiach v rámci SR. Spoločnosť podľa PMÚ netransparentným spôsobom poskytovala vybraným spoločnostiam provízie, čím znevýhodnila ostatných podnikateľov. Bývalá Železničná spoločnosť uzatvorila zmluvy na rôznu výšku provízie so spoločnosťou Express-Interfracht Internationale Spedition GmbH, Viedeň a s jej dcérskou firmou Express Slovakia „Medzinárodná preprava a.s.“, Bratislava, ďalej s Proxar Slovakia Internationale Spedition a.s. Košice či Nakurail AG, Švajčiarsko.
Železničná spoločnosť, a.s. vznikla 1. januára 2002 odčlenením od Železníc Slovenskej republiky. Od 1. januára 2005 sa následne ZSSK rozdelila na dve samostatné spoločnosti. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. prevzala jej aktivity v osobnej doprave a ZSSK Cargo v nákladnej doprave.
SITA