Nový minister dopravy má rozhodnúť o obchvate Bratislavy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Roman Brecely
Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Roman Brecely (Sieť) počas vymenovania členov novej vlády SR v Prezidentskom paláci. Bratislava, 23. marec 2016. Foto: SITA/Martin Medňanský

BRATISLAVA 25. marca (WebNoviny.sk) – Na nového ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Romana Brecelyho (Sieť) čaká medzi prvými rozhodnutie o podpise koncesnej zmluvy na výstavbu a prevádzku časti obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a priľahlých úsekov rýchlostnej R7 z hlavného mesta po Holice pri Dunajskej Strede. Doterajší minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) to nestihol, hoci podľa bývalej vlády mal zmluvu uzavrieť do 4. marca. Hodnota projektu verejno-súkromného partnerstva je takmer 2 mld. eur.

Obrazom: Prezident Kiska vymenoval novú vládu

„Je to záväzok na tridsať rokov a preto budeme veľmi pozorne sledovať, ako sa k tomu nový minister postaví. Či si ten projekt, zmluvu a analýzy k nemu pred podpisom podrobne preštuduje, alebo to podpíše bez nich,“ informoval agentúru SITA nový poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita pre dopravu a stavebníctvo Miroslav Ivan. „Ako sa k tomuto zmluvnému vzťahu nový minister postaví, budeme vidieť, či sa prejaví ako zodpovedný manažér, alebo sa z neho stane len úradník v rukách Smeru, ktorý bude mať na ministerstve svojho štátneho tajomníka z minulého obdobia Viktora Stromčeka,“ uviedol Ivan. Ďalším štátnym tajomníkom ministerstva dopravy je Arpád Érsek (Most-Híd), ktorý v tejto funkcii už pôsobil pri ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi (KDH).

V súťaži na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov zvíťazilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Súčasťou úspešného konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group. Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo úspešné konzorcium najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur. Je to výrazne menej oproti odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť podľa aktualizácie 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur.

Medzi programovými prioritami novej vlády je aj rozvoj dopravnej infraštruktúry, osobitne rýchlostných ciest R2, R3, R4 a R7. Chýba v nich napríklad zámer na dokončenie rozostavaných a pripravených úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Ružomberkom a pri Prešove, či úsekov D3 od Žiliny na Kysuce. Patrí to pritom k hlavným prioritám ministerstva dopravy. V súčasnosti je rozostavaných sedem úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 77 kilometrov, z toho dva úseky v dĺžke 25 km v polovičnom profile. Do užívania by mali byť odovzdané postupne do konca roku 2019, z toho ku koncu tohto roka dva úseky R2 Ruskovce – Pravotice (9,6 km v 1/2 profile) a Zvolen, východ – Pstruša (7,85 km).

Brecely sa v minulosti k problematike dopravy nevyjadroval. V strane Sieť, ktorá ho na post ministra dopravy nominovala, bol pred voľbami vedúcim stálej pracovnej skupiny pre energetiku. Od roku 2014 podnikal ako živnostník pri poskytovaní služieb v oblasti energetiky a výstavby. Predtým sa venoval riadeniu investičných procesov v českej spoločnosti ČEZ, a. s., pôsobil tiež ako generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Grotto, a. s., riaditeľ a podpredseda predstavenstva spoločnosti Smurfit Kappa Obaly Štúrovo, a. s. či riaditeľ marketingu a konateľ firmy Hilti ČR, s. r. o. Ešte skôr bol manažérom nákupu a marketingu v Slovnafte, a. s.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekJán PočiatekRoman Brecely
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRVláda SR