BRATISLAVA 29. septembra (WN/PR) – Mladý český režisér Július Ševčík sa pustil do odvážneho projektu. Podujal sa na filmové stvárnenie skutočného príbehu sériového vraha Petra Kürtena, ktorý je nazývaný aj „českým Hannibalom“. Jeho vražedné besnenie otriaslo celou Európou v 30. rokoch minulého storočia.
„Už keď sa človek začíta do prvých riadkov Kürtenovho krutého príbehu, je do neho beznádejne vtiahnutý,“ hovorí Ševčík. „Vedel som, že z tohto osudu chcem urobiť ´biják´. A Kürtenov osud je dôležitý aj v historickom kontexte. Krátko po Kürtenovej poprave sa predsa k moci dostal Adolf Hitler! Normal je tak nielen o Petrovi Kürtenovi, ale má aj presah – je nadčasovým príbehom o moci spoločenských síl a hranici normálnosti a šialenstva. Hranici, ktorú je, bohužiaľ, také ľahké prekročiť.“
Normal hneď na prvý pohľad zaujme výnimočným obsadením hlavných úloh. Vďaka nemu po dlhšom čase uvidíme na plátne výrazné osobnosti českého a slovenského herectva: do postavy vraha Petra Kürtena sa musel vžiť vynikajúci slovenský herec Milan Kňažko, v role jeho tajomnej manželky sa na filmové plátno vrátila bývala prvá dáma Českej republiky a zároveň obľúbená česká herečka Dagmar Havlová.
Thriller Normal zachytáva ohavné zločiny aj dramatický stret uväzneného vraha Kürtena a jeho mladého ambiciózneho obhajcu Wehnera (Pavel Gajdoš). Šialený a pritom geniálny vrah totiž aj po uväznení rozohráva ďalší svoj smrtiaci scenár a príbeh speje k strhujúcemu finále.
Petra Kürtena prezývali düsseldorfský netvor alebo satanov sluha. Na konte mal najmenej 48 zločinov v Československu a Nemecku. Na konci monštruózneho procesu bol odsúdený na deväťnásobný trest smrti!
„Ako sa mi hralo monštrum tohto druhu? No, chcelo to dávku odvahy,“ tvrdí predstaviteľ maniaka Kňažko. Ale hneď vzápätí s veľkou mierou zveličenia dodáva: „Najťažšie na mojej role boli vraždy samotné. Ja som tiež také pekné monštrum, ale predsa – na počkanie nevraždím.“
Thriller Normal je chytré, dynamické a efektné divadlo. Veľký podiel na vytvorení atmosféry štýlových 20. a 30. rokov dvadsiateho storočia majú kostými Ivany Axmanovej, filmová architektúra výtvarníka Antonína M.S. a kamera Mexičana Antonia Riestru, ktorý ako svoje zdroje uvádza napr. Wonga Kar Waia či Juraja Herza. Práce na dotvorení atmosféry a spádu filmu pokračovali aj po ukončení samotného natáčania – pri postprodukcii. Špeciálne efekty mal na starosti Michal Křeček, ktorý pracoval napríklad na efektoch vo filme Parfum: Príbeh vraha. Pod jeho vedením sa na nich počas vyše dvoch mesiacov podieľalo celkom 9 ľudí. Vo filme sa objaví prelet kamerou animovaným ľudským tkanivom, neexistujúce veľkomesto i výbuchy a iné „digitálna pyrotechnika“. Celkom je vo filme 60 záberov so špeciálnymi efektmi…
Scenár k filmu Normal vznikol na základe skutočného prípadu a poznámok Kürtenovho osobného psychiatra. Je to vysokorozpočtový film, ktorý v sebe spája šokujúci príbeh s eleganciou 30. rokov minulého storočia.
Normal patrí medzi najočakávanejšie filmy roka 2009.