Elektrické kolobežky už nie sú len prechodným trendom alebo rozmarom puberťákov. Stále viac ľudí si ich prenajíma alebo kupuje na cestu do práce alebo do školy. Nemusia tak stáť v zápche alebo sa potiť na bicykli.
Zákony ich však dávno nepovažujú za chodcov, a tak okrem pohodlia musia rátať aj s rešpektovaním predpisov a so zodpovednosťou za prípadné škody, ktoré môžu pri ich porušovaní spôsobiť.
Nehody sa dejú
Najčastejšie sa jedná o škody na motorovom vozidle. Podľa štatistík poisťovne UNIQA sa totiž kolobežkárom často podarí naraziť do motorových vozidiel stojacich na ulici.
Výnimkou však nie sú ani prípady kolízie s chodcami. Tí si môžu zo zrážky odniesť nie len odreniny, ale podľa celoštátneho zväzu nemeckého poisťovníctva aj zranenia s dlhodobejšími následkami.
Život v Európe aj USA sa začína vracať do normálu, Európska únia by už privítala turistov
Kolobežka totiž vrazí do chodca silou okolo 150 kilogramov, čo možno pre lepšiu predstavivosť prirovnať ku zrážke so šiestimi baleniami cementu.
Takýchto nehôd, ktoré spôsobili elektrické kolobežky spolu s bicyklami, pritom eviduje Prezídium policajného zboru (PPZ) za štyri mesiace v roku 2021 dohromady 53, pričom 10 z nich bolo zavinených deťmi.
Poistenie aj v prípade kolobežky
Tento nízky počet však nemusí byť dôkazom zodpovednosti užívateľov kolobežiek, ale iba riešením takejto kolízie napríklad dohodou účastníkov. Polícia totiž škodové udalosti, ku ktorým nebola zavolaná, neeviduje.
To však neznamená, že kolobežkári nie sú za škody zodpovední. „V prípade, že kolíziu elektrickej kolobežky s chodcom na chodníku zavinil jej používateľ, za škodu, ktorá chodcovi vznikla, zodpovedá on,“ upozorňuje Beata Lipšicová, hovorkyňa poisťovne UNIQA.
Rovnako je to aj v prípade, ak vodič kolobežky spôsobí zrážku s motorovým vozidlom či iným dopravným prostriedkom. Výnimku tvoria situácie, keď nehodu spôsobil zlý technický stav kolobežky.
„V takom prípade, hlavne ak tento stav nemohol byť zjavný pre užívateľa kolobežky, by niesol zodpovednosť za zanedbanú údržbu predovšetkým majiteľ alebo prevádzkovateľ týchto elektrických kolobežiek,“ upozorňuje Pavol Pastír z UNIQA.
O škodu spôsobenú jazdou na elektrickej kolobežke sa nejedná ani vtedy, keď je spôsobená nepozornosťou vodiča dopravného prostiredku, do ktorého narazil. „Môžu nastať prípady, že si vodič auta nevšimne jazdca na kolobežke, otvorí dvere, do ktorých jazdec vrazí a poškodí ich,“ uvádza príklad hovorkyňa poisťovne Union Beáta Dupaľová Ksenzsighová.
Kolobežkárom preto pre takéto prípady poisťovne odporúčajú uzatvoriť napríklad poistenie zodpovednosti členov domácnosti, ktoré bude kryť takéto udalosti, a to aj v prípade, ak by bola kolobežka iba prenajatá.
Do krčmy radšej pešo
Problémom býva aj alkohol. Známy je napríklad medializovaný prípad opitého vodiča kolobežky z Bratislavy, ktorý v júli 2020 spôsobil dopravnú nehodu, pričom mu namerali 2,04 promile alkoholu v krvi. Nehoda sa síce zaobišla bez vážnejších zranení, no vodič odišiel s pokutou.
Tá sa v prípade jazdy pod vplyvom alkoholu môže vyšplhať na sumu 650 eur. Aj vodiči elektirckej kolobežky sú totoiž považovaní za účastníkov cestnej premávky.
V Poprade spustili službu zdieľaných elektrických kolobežiek, majú priniesť pozitíva
Podľa hovorkyne PPZ Denisy Bárdyovej im tak hrozí pri bežných priestupkoch pokuta do výšky 100 eur a v blokovom konaní do 50 eur. „Každý prípad sa posudzuje individuálne a až po získaní a vyhodnotení relevantných dôkazov je možné vyvodiť závery,“ vysvetlila hovorkyňa PPZ na margo udeľovania pokút.
Cestné predpisy platia pre každého
Pokutám či odškodnému by sa dalo pritom predísť naštudovaním si dopravných predpisov. Platí to predovšetkým pre kolobežkárov, ktorí nie sú držiteľmi vodičského preukazu a dopravnú výchovu si pamätajú tak akurát z vyučovania na základnej škole.
Potvrdzujú to aj údaje PPZ, ktoré medzi najčastejšími chybami pri nehodách, ktoré zavinil cyklista alebo kolobežkár, evidujú porušenie povinností vodiča, nesprávnu jazdu cez križovatku či nesprávne vchádzanie na cestu alebo odbočovanie.
Muž skončil po zrážke kolobežiek v nemocnici, polícia pátra po svedkoch incidentu (foto)
Kolobežkári by okrem týchto chýb nemali zabúdať, že nesmú konzumovať pred jazdou alkohol. Výnimku majú pri jazde v obci alebo na cestičke pre cyklistov, avšak hladina alkoholu v krvi nesmie prekročiť pol promile.
Aj keď nemajú presné rýchlostné obmedzenia ako vodiči aut, nesmú na chodníku pre chodcov ísť rýchlejšie ako samotní chodci a nesmú ich svojou jazdou ohrozovať.
Chyby možno nahlásiť
Jazdiť môžu len po pravej strane, pričom to isté platí aj na cyklistických chodníkoch, kde tiež nesmú cyklistov ohrozovať alebo obmedzovať. V oboch prípadoch sú povinní jazdiť jednotlivo za sebou a nesmú viesť zvieratá či veci, ktoré by im jazdu sťažovali alebo nimi ohrozovali ostatných.
Chybou je aj používanie jednej kolobežky dvoma ľuďmi, pretože ich môže používať len jednotlivec starší ako 15 rokov. Mladšie osoby ich smú používať len na cestičke pre cyklistov, poľnej a lesnej ceste a obytnej zóny.
ŠKODA na autosalóne v Nitre pripravila elektrizujúci stánok a rozdáva kolobežky
Ak by obyvatelia zaznamenali porušenie týchto predpisov, škodu či nesprávne parkovanie môžu to nahlásiť na polícií a v prípade požičaných kolobežiek aj prostredníctvom aplikácie, ktorá službu zabezpečuje.
„V takejto situácii bude užitočné uviesť približný dátum a čas a miesto ukončenia jazdy (adresa, kde sa udalosť stala), doplniť fotografiu situácie a kód skútra (umiestnené na volante pod QR kódom),“ upresňuje postup Peter Mesarč, manažér spoločnosti Bolt, ktorá prenajíma kolobežky.
Kontaktovať pri nehode spoločnosť, ktorá kolobežku požičiava odporúča aj Dupaľová Ksenzsighová, pretože dokážu vďaka GPS sledovaniu pomôcť pri hľadaní vinníka.