BRATISLAVA 7. januára (WEBNOVINY) – Malí a strední cestní dopravcovia a novozaložená Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) pokračujú v petičnej akcii proti mýtnemu systému. Podporu pre svoje štyri požiadavky chcú ďalej získavať rôznymi formami, nielen na čerpacích staniciach, ale aj pri obchodných domoch a inými formami. Ako agentúru SITA vo štvrtok informoval zástupca autodopravcov Jaroslav Polaček, chceli by získať najmenej 100 tisíc podpisov sympatizantov. Počas prvého dňa protestnej akcie v pondelok na čerpacích staniciach po celom Slovensku sa im podarilo zozbierať viac ako 20 tisíc podpisov.
Polaček povedal, že autodopravcovia vo štvrtok prichádzajú so svojimi vozidlami do Bratislavy, aby podporili požiadavky v súvislosti s mýtom. Chcú podľa neho počkať na vyjadrenie ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na popoludňajšom brífingu. Podľa toho, čo minister povie, sa chcú autodopravcovia rozhodnúť o svojom ďalšom postupe. Nevylučujú ani ostrejšie formy protestu v podobe blokády cestnej dopravy. Polaček uviedol, že zatiaľ nemajú žiadny prísľub z ministerstva dopravy na nové rokovania o ich požiadavkách. Ministra dopravy vyzývali na ďalšie rokovanie len prostredníctvom médií na poslednej tlačovej besede v utorok 5. januára. Predchádzajúce rokovania autodopravcov s ministrom dopravy sa 30. decembra skončili neúspechom. Vážny totiž odmietol všetkých pôvodných 11 požiadaviek
Únia autodopravcov Slovenska má podľa Polačeka vo štvrtok odovzdať v parlamente listy pre všetkých poslancov so žiadosťou o prednostné prerokovanie ich štyroch požiadaviek v skrátenom legislatívnom konaní. Autodopravcovia žiadajú o zníženie spotrebnej dane z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín – benzín na 0,371 eura a naftu na 0,298 eura za liter. Chcú aj zníženie dane z motorových vozidiel, ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Podľa autodopravcov by malo byť aj pozastavené fungovanie mýtneho systému až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy a mapa by mala byť rozdelená na podrobnejšie úseky s presným meraním skutočne najazdených kilometrov. Ďalšou požiadavkou je označenie všetkých spoplatnených úsekov ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku.
„Uvedené požiadavky sa priamo dotýkajú výkonnosti našej ekonomiky v oblasti cestnej dopravy a všetkej činnosti súvisiacej s prepravou tovarov a osôb. Slovensko má najvyššiu spotrebnú daň z motorových palív v porovnaní s okolitými krajinami a nedostatočne pripravený mýtny systém v kombinácii s kompenzáciami v cestnej dani,“ zdôvodnili autodopravcovia v liste svoje požiadavky. Každým dňom neriešenia vzniknutej situácie podľa nich narastajú podnikateľským subjektom nové škody, ktoré majú už likvidačný charakter.
SITA