BRATISLAVA 17. apríla (WBN/PR) – Dnes sme presvedčení, že sa k úverom dostaneme jednoduchšie, ale vôľa požičať si je menšia, ako tomu bolo pred polrokom. Veríme, že tento rok bude pozitívnejší, no v míňaní sme opatrní. Oproti predchádzajúcemu obdobiu by sme sa menej zadĺžili pre vzdelanie (21%-17%) či nákup potravín (17%-15%). Kde je však naša ochota financovať svoje potreby za požičané peniaze väčšia, je nákup oblečenia a topánok (8%-10%). Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu agentúry YouGov medzi zákazníkmi IPF, materskej spoločnosti Provident Financial v piatich krajinách Európy a v Mexiku.
Slováci sú najviac presvedčení, že požičať si je jednoduchšie
Viac ako pätina Slovákov (26%) je presvedčená, že požičať si peniaze je jednoduchšie, ako pred pol rokom. Dostupnosť úveru však stále predstavuje pre všetkých opýtaných výzvu, pretože ľahké získanie úveru od bežných komerčných bánk alebo iných úverových inštitúcií predpokladá len štvrtina respondentov, hoci podiel takých, ktorí by to považovali za ťažké počas posledných mesiacov poklesol. Ďalšie obavy vzbudzuje aj skutočnosť, že vlastníkom bankového účtu je len 54% opýtaných a toto číslo sa počas posledných šiestich mesiacov nezmenilo.
Domácnosť i šatník na úver
Požičať si peniaze by boli Slováci ochotní vo väčšej miere pre financovanie neočakávaných výdavkov (57%-58%), no najväčší posun predstavujú náklady na domácnosť (26%– 30%), pričom u susedov v Česku je vôľa zadlžiť sa pre vykrytie neočakávaných výdavkov (54% – 55%) a financovanie domácnosti (25%-26%) len o málo vyššia. Tu by boli ľudia viac ochotní požičať si na domáce spotrebiče (33%-35%). U nás naopak tento dôvod uviedla len pätina oproti tretine opýtaných pred polrokom. Slováci by boli však viac ochotní financovať za požičané nákup potravín (13%-14%) a zveľadenie svojho šatníka – oblečenia a topánok (7%-8%). Impulzívne by však po úvere siahli najmä naši muži vo veku 18 – 24 rokov, stredná a staršia generácia je rozvážnejšia. Celkovo však Slováci deklarujú, že pôžičku si dobre rozmyslia (93%), resp. neberú si viac ako sú schopní bez problémov splácať (90%), alebo ju využijú len v urgentných prípadoch (86%).
O prieskume
Prieskum, ktorého sa zúčastnilo celkom 11 472 dospelých nad 18 rokov, pre IPF realizovala spoločnosť YouGov v období november 2013 prostredníctvom online dotazníka (zapojili sa doň zákazníci IPF v Česku, na Slovensku, Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a v Mexiku). Okrem toho na každom trhu bolo uskutočnených niekoľko menších telefonických prieskumov. Prieskumy boli analyzované vo vzťahu k profilu klientov na jednotlivých trhoch.