BRATISLAVA 3. mája (WEBNOVINY) – Najnižšiu ponuku v tendri na prvú etapu výstavby úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 18,5 kilometra predložilo združenie firiem Váhostav – SK, a.s. Žilina a Bögl a Krýsl, k.s. Praha. Práce na 9-kilometrovej časti budúcej diaľnice medzi Spišským Štvrtkom a Levočou, naplánované na dva a pol roka, chce uskutočniť za 59,939 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Táto suma je pritom o takmer 37 % nižšia, ako bola predpokladaná cena zákazky v objeme 94,65 mil. eur bez dane. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. otvorila ponuky trinástich uchádzačov koncom minulého týždňa, nechce ich však potvrdiť, pretože ich musí najprv vyhodnotiť. „Tieto informácie nebude NDS komentovať, rešpektujúc zákon o verejnom obstarávaní,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Nora Gubková. Jeden z nemenovaných účastníkov diaľničného tendra pre agentúru SITA potvrdil správnosť neoficiálnych údajov o predložených ponukách uchádzačov, ktoré v utorok zverejnil denník Sme.
Diaľničná spoločnosť v týchto dňoch hodnotí ponuky v tendri, preverujú ich úplnosť a správnosť. „V tejto etape procesu sa k medializovaným informáciám o ponukách uchádzačov NDS nebude vyjadrovať,“ dodala Gubková. Otázka o možnom termíne výberu úspešného uchádzača a uzavretia zmluvy je podľa nej zatiaľ predčasná vzhľadom na trvajúci proces výberu.
Oproti predpokladanej cene zákazky je nižších dvanásť ponúk. Druhú najlacnejšiu cenu navrhla skupina firiem IMOS Brno a SDS Exmost, a to 60,83 mil. eur. Nasleduje konzorcium v zložení ViON Zlaté Moravce, a.s., Hastra, s.r.o. Žilina a M Silnice s ponukou takmer 63 mil. eur. Najväčšia domáca stavebná spoločnosť Doprastav, a.s. navrhla samostatne cenu 63,457 mil. eur. Eurovia SK, a.s. Košice a Eurovia CS, a.s. Praha majú spoločnú ponuku v objeme 71,023 mil. eur. Spoločnosť Skanska SK, a.s. Bratislava, ktorá mala vo viacerých iných diaľničných a železničných tendroch najnižšie ponuky, tentoraz spolu s materskou spoločnosťou Skanska, a.s. Praha navrhla tretiu najvyššiu cenu 85,658 mil. eur. Inžinierske stavby Košice, a.s. ako jediný uchádzač ponúkol vyššiu ako predpokladanú cenu, a to 102,309 mil. eur. Všetky údaje o cenách sú bez DPH.
Spoločnosť Skanska SK, a.s. potvrdila, že ponúkla uvedenú cenu. „Naša cena bola rátaná obvyklým spôsobom, presne tak, ako v predchádzajúcich súťažiach. Tak isto prešla naším systémom posudzovania a vyhodnocovania rizík a je v nej okrem nákladov a primeraného zisku zakalkulovaná i odhadovaná cena inflácie,“ informovala agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová. Spoločnosť podľa nej považuje diaľničný tender za korektný a momentálne nevidí dôvod namietať proti vyhodnoteniu súťaže.
Pôvodný termín na predkladanie a otváranie ponúk vo verejnej súťaži pre prvú etapu D1 Jánovce – Jablonov bol 8. február. Diaľničiari ho však museli preložiť, najprv na 15. apríla a následne na 29. apríla, pretože stavebná spoločnosť Doprastav mala výhrady k podmienkam verejnej súťaže. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) čiastočne vyhovel jednej z jej štyroch námietok a NDS musela upraviť podmienky v súťažných podkladoch. Zmeny sa týkali časti o dodržaní platných a účinných technických noriem a technologických predpisov pri realizácii stavby, ako aj o akceptovanej zmluvnej hodnote.
Ministerstvo dopravy pôvodne plánovalo, že práce na stavbe 18,5-kilometrovej diaľnice Jánovce – Jablonov, rozdelenej na dve časti, začnú v apríli. Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy, pozemných komunikácií a investičných projektov na ministerstve dopravy Milín Kaňuščák informoval, že výstavba prvého úseku diaľnice pri Levoči by mala začať v júni tohto roka a dokončená by mohla byť koncom roka 2013. Predpokladaný začiatok stavby druhej etapy úseku v dĺžke 9,5 kilometra po Spišské Podhradie je v septembri tohto roka a jej ukončenie je plánované do konca roka 2014. Nový termín pre otváranie ponúk pre druhú časť tejto diaľnice NDS zatiaľ neurčila. Aj v tomto prípade ešte musí upraviť súťažné podklady, keďže ÚVO čiastočne vyhovel námietkam Doprastavu. Pôvodne mali byť ponuky uchádzačov predkladané a otvorené tiež 8. februára.
NDS vyhlásila tendre na oba úseky D1 Jánovce – Jablonov, ktoré mali byť pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, vlani 26. novembra. Výstavba úsekov v celkovej dĺžke 18,5 kilometra by mohla podľa ich predpokladanej ceny stáť spolu 360,33 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Stavebné práce na prvom úseku za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní. Druhý úsek má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS chce výstavbu diaľnice pri Levoči financovať z európskych peňazí a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.