BRATISLAVA 9. marca (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. plánuje v apríli vyhlásiť nový tender na vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru a dokumentácie na územné rozhodnutie pre stavbu 7-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R7 Bratislava – Dunajská Lužná. Predpokladaná cena za dodanie dokumentácií bude 735 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty, vyplýva z predbežného oznamu vo Vestníku verejného obstarávania. Súťažné podklady pre vypísanie tendra sú pripravené podľa variantu, počítajúceho s trasou cesty južne od obcí Rovinka a Dunajská Lužná bližšie k Dunaju.
Predchádzajúcu verejnú súťaž na projektovú prípravu stavby uvedeného úseku R7 diaľničiari zrušili v auguste minulého roka vyše dva mesiace po jej vyhlásení. Nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH) totiž krátko po nástupe do funkcie zrušil variant trasy vedúcej severovýchodne od Rovinky a Dunajskej Lužnej a pripravený rezortom dopravy pod vedením bývalého ministra Ľubomíra Vážneho (Smer-SD). Figeľ uprednostnil trasu komunikácie južnejšie od oboch obcí, s ktorou počítajú aj územné plány Bratislavského samosprávneho kraja a mesta Bratislava. NDS podľa svojej webovej stránky predpokladá začatie prác na úseku R7 Bratislava – Dunajská Lužná v septembri 2012 a ukončenie v júli 2017.
„Hlavný dôvod, prečo som toto rozhodnutie urobil, je vecný a časový, aby sa čím skôr pripravila dokumentácia a ďalšie nadväzné kroky, ktoré súvisia aj s verejným obstarávaním,“ povedal Figeľ vlani v auguste o zmene trasy cesty. Rýchlostná cesta má odľahčiť značne preťaženú cestu prvej triedy z Bratislavy na Šamorín a Dunajskú Stredu. Nová trasa, podľa ktorej sa má cesta stavať, je podľa ministra stabilizovaná, prešla posúdením vplyvu na životné prostredie. Južný variant úseku R7 navyše umožňuje jeho predĺženie až k diaľnici D1, čo v prípade ďalšieho variantu nie je možné. Dopravu by tiež zlepšilo možné zdvojenie Prístavného mostu, ktorý je v súčasnosti preťažený.
V prípade zamietnutého severného variantu cesty by sa podľa ministra dopravy územné plány museli zmeniť, čo by prípadnú výstavbu oddialilo. Predpokladané termíny výstavby podľa tohto variantu označil navyše za nerealistické. Ďalšou nevýhodou severnej trasy komunikácie podľa ministra je, že v Podunajských Biskupiciach by vznikol „superlievik“ a dopravnej situácii v Bratislave by to nepomohlo, práve naopak.
Výstavba úseku R7 Bratislava – Dunajská Lužná nezačne skôr ako v roku 2016, uviedol to vlani v lete exminister dopravy a teraz poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD). Zmena trasy výstavby cesty, ako aj nedoriešené enviroproblémy podľa neho spôsobia oddialenie výstavby o tri roky a podstatne vyššie náklady. „Za môjho vedenia bol režim prípravy nastavený tak, že sme boli schopní začať v roku 2012 a ukončiť výstavbu v roku 2013. Súčasné vedenie takýmito krokmi nebude schopné začať (stavbu) v roku 2016 a ukončiť v roku 2017,“ kritizoval Vážny zmenu trasy úseku R7.
Plánovaná R7 z Bratislavy do Lučenca by mala byť dlhá viac ako 214 kilometrov, pozostávať zo šiestich úsekov a dokončená by mala byť do konca roka 2029. Predpokladané celkové finančné náklady na výstavbu R7 podľa štátnej expertízy predstavovali 2,446 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty v cenovej úrovni roka 2009. Stavba úseku Dunajská Lužná – Holice (17,5 kilometra) by mala podľa predstáv diaľničiarov trvať od októbra 2013 do začiatku roka 2018. Úsek Holice – Dunajská Streda (13,2 kilometra) by mali stavbári stavať od mája 2015 do augusta 2017. Časť R7 z Dunajskej Stredy do Nových Zámkov (38,5 kilometra) majú stavať od októbra 2015 do novembra 2020. Výstavba úseku Nové Zámky – Čaka (23,6 kilometra) by mala začať v októbri 2017, predbežný termín dokončenia je v auguste 2020. Úsek Čaka – Lučenec (114,7 kilometra) má predpokladaný termín začatia v januári 2019 a dokončenia v novembri 2029. Všetky odhadované ceny stavby úsekov R7 v príprave sú uvedené bez dane z pridanej hodnoty.