Európska komisia (EK) vyzvala Slovensko, aby dodržiavalo kľúčové ustanovenia smernice o posudzovaní a riadení environmentálneho hluku. V pravidlách smernice o hluku Európska únia (EÚ) od členských štátov totiž vyžaduje, aby prijali mapy znázorňujúce miesta so škodlivým hlukom vo veľkých aglomeráciách alebo v okolí hlavných železničných tratí, ciest a letísk.
Pokrok sa dosahuje pomaly
Slovensko nevypracovalo akčné plány pre 445 zo 622 väčších úsekov hlavných ciest a pre žiaden zo 16 úsekov hlavných železničných tratí. Agentúru SITA o tom informovala Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia Zastúpenia EK v SR.
„Lehota na zmapovanie vystavenia hluku uplynula v roku 2012 a lehota na vypracovanie akčných plánov v oblasti hluku v roku 2013. Mapy a plány sa následne musia každých päť rokov preskúmať,“ uviedla Ludviková. Napomenutou krajinou je okrem Slovenska aj Portugalsko. Komisia konštatuje, že hoci portugalské a slovenské orgány podnikli určité kroky na nápravu situácie, pokrok sa dosahuje pomaly. „Keďže nie je jasné, kedy možno od Portugalska a Slovenska očakávať úplný súlad, EK sa rozhodla postúpiť oba prípady Súdnemu dvoru EÚ,“ uzavrela.
Príčina predčasných úmrtí
V súčasnosti prebiehajú voči desiatim ďalším členským štátom EÚ konania o nesplnení povinnosti, ktoré sú v rôznych fázach. Ide o Belgicko, Cyprus, Česko, Nemecko, Španielsko, Grécko, Francúzsko, Maďarsko, Taliansko a Poľsko. Ďalšie návrhy budú závisieť od pokroku, ktorý tieto členské štáty dosiahnu pri dokončovaní máp a plánov.
Hluk spôsobený cestnou, železničnou a letiskovou dopravou je po znečistení ovzdušia druhou hlavnou environmentálnou príčinou predčasných úmrtí a vystavenie takémuto hluku je čoraz vyššie. Odhaduje sa, že hluk vedie ročne v Európe k 12-tisicom predčasných úmrtí a prispieva k 48-tisícom nových prípadov ischemickej choroby srdca (spôsobenej zúžením srdcových tepien). Takisto sa odhaduje, že 6,5 milióna ľudí trpí v tejto súvislosti ťažkou chronickou poruchou spánku.