Obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku by mali od budúceho roka platiť osobitný odvod vo výške 2,5 percenta z ich čistého obratu.
Poslanci za Slovenskú národnú stranu (SNS) predložili do Národnej rady SR (NR SR) zákon o osobitnom odvode obchodných reťazcov, aby sa v záujme spravodlivejšieho prerozdelenia vytvorili nové mechanizmy na podporu domáceho poľnohospodárstva a potravinárstva. Získané financie budú jedným z nástrojov na zabezpečenie trvalého dominantného postavenia domácich výrobcov na slovenskom trhu. Agentúru SITA o tom informovala riaditeľka kancelárie predsedu SNS Andreja Danka.
Obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku by mali od budúceho roka platiť osobitný odvod vo výške 2,5 percenta z ich čistého obratu. „Distribúcia pridanej hodnoty reťazca od prvovýroby cez spracovanie potravín po predaj je značne nerovnomerná, pričom obchodné reťazce majú v dodávateľskom potravinovom reťazci dominantné postavenie z hľadiska zisku,“ uviedol predkladateľ zákona Radovan Baláž a vysvetľuje, že z redistribuovaných finančných prostriedkov chcú podporiť odbyt poľnohospodárskych produktov a výrobkov vyrobených v Slovenskej republike, ako aj klásť dôraz na kvalitu a bezpečnosť na domácom trhu.
Dôležitosť potravinovej sebestačnosti SR
Predseda poslaneckého klubu SNS Tibor Bernaťák podčiarkol k predkladanému zákonu fakt, že „strategickým hospodárskym záujmom Slovenskej republiky musí byť zabezpečenie vlastnej potravinovej sebestačnosti alebo sa k tejto potravinovej sebestačnosti čo najviac priblížiť, a preto je v našom životnom záujme podporovať slovenské poľnohospodárstvo a potravinárstvo a zabezpečiť ich financovanie.“
Súčasťou národného programu podpory poľnohospodárskych výrobkov a potravín je budovanie značky kvality SK na domácom a zahraničnom trhu. Poslanec SNS Stanislav Kmec uviedol, že získanými finančnými prostriedkami sa môžu kompenzovať negatívne vplyvy alebo náhle zmeny počasia na poľnohospodársku prvovýrobu, informovať verejnosť o produktoch a ich bezpečnosti a dodal, že „v neposlednom rade naším cieľom je rozvíjať kultúru a tradície v regiónoch v oblasti spracovania a predaja poľnohospodárskych a potravinárskych produktov, keďže každý región sa pýši svojimi špecialitami, ktoré sú obľúbenou pochúťkou aj v zahraničí.“