Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prehodnotila svoje pôvodné plány na kúpu 25 nových elektrických rušňov a 10 súprav s rýchlosťou 200 km/h a aktuálne plánuje prenájom 15 rušňov na 10 rokov za 172,1 mil. eur s možnosťou prenájmu ďalších 15 rušňov za 161,6 mil. eur.
Dôvodom zmeny je časová tieseň, keďže ZSSK potrebuje nové vozidlá pre zabezpečenie medzinárodnej dopravy už od roku 2025, nie až v rokoch 2027-2028 ako pôvodne plánovala.
Relevantný argument
Podľa štúdie ZSSK je potreba mať rušne k dispozícii skôr relevantným argumentom, avšak z dlhodobého hľadiska je ekonomicky efektívnejšie rušne kúpiť.
ZSSK pokračuje v modernizácii železníc, aktuálne vyhlásila verejné obstarávanie na inštaláciu ETCS
Náklady na prenájom a prevádzku 30 rušňov na 10 rokov vyjdú ZSSK na 334 mil. eur, pričom ak budú chcieť tieto vozidlá ďalej využívať, bude ich musieť ešte odkúpiť. Priamy nákup by však stáli vrátane 10-ročnej údržby 330 mil. eur a rušne by sa stali majetkom ZSSK so životnosťou ďalších 30 rokov.
Odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze
Útvar hodnoty za peniaze preto odporúča znížiť počet prenajímaných vozidiel z 15 na 9, čo je nevyhnutný počet na zabezpečenie kompenzácie výkonov medzi ZSSK a zahraničnými dopravcami od roku 2025. Pre vnútroštátnu prepravu môže ZSSK použiť existujúce vozidlá.
Železnice Slovenskej republiky obstarávajú trakčnú elektrinu, rozhodujúca bude najnižšia cena
Ďalej odporúča preveriť možnosť prenajať vozidlá na kratšie obdobie, ako to demonštruje príklad bulharského dopravcu z roku 2020. Jednotková cena za prenájom vozidiel by mohla byť vyššia, ale stále výhodnejšia ako prenájom na 10 rokov.
Okrem toho navrhuje zabezpečiť nákup ďalších rušňov na základe analýzy budúcej potreby, z dôvodu nižších nákladov pri kúpe vozidiel v porovnaní s dlhodobým prenájmom.