Na zlepšenie regionálnej dopravy má ísť takmer 180 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Najvhodnejšie riešenie trasy ciest prvej triedy I/51 a I/76 v Nitrianskom samosprávnom kraji navrhne štúdia realizovateľnosti. Ilustračné foto: pixabay.com.

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR pripravilo dve výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok na rekonštrukciu a modernizáciu ciest druhej a tretej triedy a podporu verejnej osobnej dopravy v regiónoch. 

Zlepšiť regionálnu dopravu má takmer 180 mil. eur zo zdrojov Európskej únie v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu na roky 2014 – 2020 (IROP). Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, ako riadiaci orgán uvedeného programu, v stredu informovalo, že pripravilo dve výzvy na predkladanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok na realizáciu projektov.

Prvá výzva v objeme 144,9 mil. eur je zameraná na rekonštrukciu a modernizáciu ciest druhej a tretej triedy, vrátane prípravy projektovej dokumentácie. O tieto peniaze sa podľa agrorezortu môžu uchádzať všetky samosprávne kraje a mestá Bratislava a Košice.

Druhá výzva v hodnote 33,1 mil. eur je určená na zvyšovanie atraktivity a konkurencieschopnosti verejnej osobnej dopravy, napríklad na zabezpečenie moderných informačných a dispečerských systémov, zlepšenie informovanosti cestujúcich a infraštruktúry verejnej osobnej dopravy. O túto podporu môžu žiadať najmä mestá, obce, samosprávne kraje a poskytovatelia pravidelnej verejnej osobnej dopravy.

Cesty v regiónoch majú byť lepšie a verejná doprava kvalitnejšia

Ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná (SNS) očakáva, že projekty prispejú k väčšej mobilite zamestnancov, zlepšeniu podmienok podnikania a rozvoju vidieka. „Výsledkom by mali byť lepšie cesty v regiónoch a kvalitnejšia verejná osobná doprava. Prvýkrát v histórii sme zapojili aj krajské mestá do implementácie, výberu a hodnotenia projektov v súlade s ich pripravenou stratégiou,“ povedala Matečná.

Generálny riaditeľ rezortnej sekcie programov regionálneho rozvoja Marek Mitošinka informoval, že kvalita a bezpečnosť ciest je jedným z najväčších problémov regiónov. „Aj keď možno na začiatku pri rokovaní s Európskou komisiou pre ňu nebola najväčšia priorita investovať peniaze do modernizácie ciest druhej a tretej triedy. Sme radi, že je to v tom operačnom programe a môžeme pristúpiť ku konkrétnym krokom pri modernizácii najvýznamnejších ciest druhej a tretej triedy,“ uviedol Mitošinka.

Dôraz treba klásť na zvyšovanie priepustnosti a bezpečnosti ciest

Z hľadiska oprávnenosti výdavkov je podľa neho potrebné sústrediť sa na zvyšovanie parametrov existujúcich ciest, čiže ich priepustnosti a bezpečnosti, a nielen na ich bežnú údržbu. Mitošinka upozornil, že peniaze pôjdu na odstraňovanie najväčších problémov na cestách, keďže prostriedky na riešenie všetkých týchto problémov nestačia. Investície následne pomôžu aj rozvoju verejnej osobnej dopravy a odľahčovaniu dopravy v regiónoch a mestách.

„Čo sa týka druhej výzvy, a to rozvoj a modernizácia verejnej osobnej dopravy, táto téma je z pohľadu Európskej komisie a nás oveľa viac preferovaná. A má za cieľ práve skvalitniť denno-denné cestovanie, či už za prácou, do školy na úrovni miest alebo krajov,“ priblížil Mitošinka.

Oprávnenosť výdavkov je podľa neho v tomto prípade sústredená hlavne na výstavbu mestských a regionálnych staníc, ich modernizáciu, budovanie systémov preferencií dopravy tak, aby doprava bola rýchlejšia a efektívnejšia a ľudia viac prestúpili z áut do verejnej dopravy, ako aj na budovanie pruhov pre autobusy, záchytných parkovísk pri veľkých dopravných uzloch či informačných systémov.

IROP vyčerpal 834 tisíc eur z 1,754 miliardy eur

IROP využil zo zdrojov EÚ ku koncu októbra 834,3 tis. eur, čo je 0,05 % z celkovej alokácie programu 1,754 mld. eur. Tento program má do konca budúceho roku, keď sa bude odpočítavať prvý míľnik podľa pravidla n+3, vyčerpať 78,36 mil. eur. „Robíme všetko preto, aby tie prostriedky išli. Podpísali sme zmluvy s krajskými mestami, ktoré hovoria o tom, aké sú kompetencie krajských miest v IROP,“ uviedla Matečná. Pripomenula pritom problémy pri viacerých rokovaniach s certifikačným orgánom, teda ministerstvom financií, očakáva však zrýchlenie v čerpaní peňazí.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať