Výsledkom súťaže bude výber najlepšej ponuky a následný podpis koncesnej zmluvy s úspešným uchádzačom, koncesionárom, na tridsať rokov.
BRATISLAVA 24. novembra (SITA) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili verejné obstarávanie na prevádzkovateľa Terminálu intermodálnej prepravy (TIP) Žilina formou koncesie. Výsledkom súťaže bude výber najlepšej ponuky a následný podpis koncesnej zmluvy s úspešným uchádzačom, koncesionárom, na tridsať rokov. Kritériom na vyhodnotenie ponúk je celková cena za poskytnutie služieb na celé obdobie prevádzky terminálu.
„Po dobu platnosti koncesnej zmluvy bude koncesionár uhrázať ŽSR koncesný poplatok. Konečná výška tohto koncesného poplatku je predmetom súťaže, jeho minimálna výška bola stanovená na úroveň 348 188,63 eur ročne,“ informovala v piatok hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Zverejnená celková odhadovaná hodnota zákazky podľa oznámenia o koncesii je 25 mil. eur. Oznámenie bolo zverejnené v Úradnom vestníku Európskej únie 24. novembra. Uchádzači môžu predkladať ponuky do 22. januára 2018.
ŽSR očakávajú zvýšenie podielu kombinovanej dopravy
Štátny správca železničnej infraštruktúry očakáva, že uvedením TIP Žilina do prevádzky sa zvýši podiel kombinovanej dopravy na Slovensku, zároveň predpokladá, že sa zníži podiel nákladnej automobilovej prepravy. Terminál sa nachádza pri obci Teplička nad Váhom a bol postavený v roku 2015.
anupuláciu s intermodálnymi prepravnými jednotkami, teda kontajnermi, zabezpečia dva mostové koľajové žeriavy, halvný a záložný, s nosnosťou na závese 46 ton. Výstavba terminálu bola financovaná z prostriedkov EÚ. Prevádzka a údržba terminálu bude zameraná na zabezpečenie základných a ostatných terminálových služieb, ako aj údržby a opráv.
Terminál musí zostať vo vlastníctve štátu
„Na základe rozhodnutia Európskej komisie zo 17. júla 2013, ktorým bola schválená štátna pomoc na výstavbu a prevádzku verejných terminálov intermodálnej dopravy, ŽSR predmetné servisné zariadenia nemôžu prevádzkovať vlastnými kapacitami a musia zabezpečiť, aby prevádzka bola zabezpečená formou zmluvy na obdobie tridsať rokov, terminál musí byť prístupný pre všetkých užívateľov služieb na nediskriminačnom základe,“ priblížila Pavliková.
„Terminál musí byť ponechaný vo vlastníctve štátu, musí byť prevádzkovaný nezávislou spoločnosťou a manipulačné poplatky majú zodpovedať manipulačným poplatkom v intermodálnych termináloch, ktoré existujú na trhu,“ dodala.
Na obhliadkach terminálu boli zástupcovia ôsmich spoločností
Vláda schválila návrh na výber prevádzkovateľa TIP Žilina 15. novembra. Prvá etapa výstavby terminálu podľa uvedeného materiálu stála 25,81 mil. eur, z toho peniaze z Kohézneho fondu EÚ tvorili 13,3 mil. eur (51,5 %). Odhadované prevádzkové náklady terminálu v roku 2018 sú 800,2 tis. eur a do roku 2021 by sa mali zvýšiť na 1,23 mil. eur. Predpokladané konsolidované príjmy pri maximálnom objeme prekládok 40 tisíc intermodálnych prepravných jednotiek v roku 2021 sú kalkulované vo výške 1,32 mil. eur.
Na obhliadkach terminálu Žilina v marci tohto roka boli zástupcovia ôsmich spoločností – Metrans /Danubia/, a. s., Dunajská Streda, Rail Cargo Operator – ČSKD, s. r. o., Žilina, TransContainer – Slovakia, a. s., Košice, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., Adria Kombi d. o. o., Ľubľana, ČD-DUSS Terminál, a. s., Lovosice, PCC Intermodal S. A., Gdyňa a DB Schenker. Záujem mala aj firma Gysev Sopron, Zrt., z maďarského Šopronu, ale prehliadky sa nezúčastnila.