Odhadovaná hodnota zákazky predstavuje 14,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Štátny správca železničnej infraštruktúry si plánuje prenajať celkovo 507 automobilov na štyri roky.
BRATISLAVA – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásili avizovanú verejnú súťaž na operatívny lízing osobných motorových vozidiel. Odhadovaná hodnota zákazky predstavuje 14,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (17,04 mil. eur vrátane DPH).
Ako vyplýva zo súťažných podkladov k zverejnenému tendru, štátny správca železničnej infraštruktúry si plánuje prenajať celkovo 507 automobilov na štyri roky. Predpokladaný maximálny nájazd vozidiel na dvanásť mesiacov je podľa jednotlivých druhov 20 tisíc, 30 tisíc a 40 tisíc kilometrov.
Rámcová dohoda najviac s dvoma uchádzačmi
Železničiari na základe výsledku verejného obstarávania plánujú uzavrieť rámcovú dohodu najviac s dvoma uchádzačmi. Lehota na predkladanie ponúk je 14. mája, platiť musia minimálne do 31. decembra tohto roka. Plánovaná je tiež elektronická aukcia. ŽSR požadujú, aby celkový obrat uchádzačov za predchádzajúci ukončený hospodársky rok bol v minimálnej výške 22 mil. eur bez DPH.
Pripravujú komplexnú obnovu vozidlového parku
ŽSR nedávno informovali, že pripravujú postupnú komplexnú obnovu svojho vozidlového parku. V prvej etape plánujú obstarať formou operatívneho lízingu 507 automobilov, z toho 244 úžitkových a 263 osobných. Z plánovaného celkového počtu vozidiel má ísť do prevádzky, na výkonné pracoviská 481 áut, čiže takmer 95 %.
Po štyroch rokoch sa autá lízingovej spoločnosti vrátia. Spoločnosť tvrdí, že ekonomická efektívnosť na základe posúdenia hodnoty za peniaze v období štyroch rokov pri diskontnej sadzbe 4 % preukázala operatívny lízing ako najvýhodnejší spôsob obnovy osobných motorových vozidiel.
Erdössy: Ekonomicky najvýhodnejšie vyšiel operatívny lízing bez odkupu
Generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy označil stav súčasných motorových vozidiel za katastrofálny, keďže ich obnovu v spoločnosti neriešili viac ako desať rokov. „Jednorazová obmena nie je možná, takže sme sa snažili stanoviť si priority. V prvom rade potrebujeme cestné vozidlá, hlavne úžitkové a osobné,“ povedal Erdössy s tým, že z takmer tisíc vozidiel chcú vyradiť okamžite 236.
„Keď sme sa rozhodovali, akým spôsobom to robiť, kalkulovali sme nákup z vlastných peňazí, ktoré nemáme, nákup z úveru, na štandardný lízing. Tieto dva spôsoby sú problematické z dôvodu, že sme súčasťou verejnej správy a pri štandardnom lízingu alebo úvere sa zvyšuje zadlženosť verejnej správy,“ uviedol Erdössy. „Jednoznačne ekonomicky najvýhodnejšie nám vyšiel operatívny lízing bez odkupu,“ dodal.
Oprava a údržba vozidiel vlani stála takmer sedem miliónov eur
ŽSR ku koncu roka 2017 vlastnili 998 cestných vozidiel, z toho 388 osobných a 610 úžitkových (152 nákladných, 271 špeciálnych, 114 prípojných a 73 motocyklov). Obnova vozidiel je podľa podniku nevyhnutná pre ich zastaranosť, vysokú poruchovosť, nespoľahlivosť a vysokú nákladovosť. Vlani dosiahli náklady na opravy a údržbu vozidiel 6,9 mil. eur. Pri nefungujúcich či nespoľahlivých autách pritom klesá efektivita práce zamestnancov o 15 %.