Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek potvrdil meškanie stavebných prác na úsekoch diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v rámci PPP projektu.
BRATISLAVA 30. januára (SITA) – Výstavba juhovýchodného obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 medzi hlavným mestom a Holicami v celkovej dĺžke 59 kilometrov v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa môže oneskoriť pre meškanie s prípravou a realizáciou prác.
Informoval o tom v utorok minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek (Most-Híd) na stretnutí s médiami bez toho, aby konkretizoval meškanie s dokončením prác. Úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka Sever – Bratislava, Rača (27 km) a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice (32 km) mali byť pôvodne odovzdané do užívania postupne v roku 2020.
Práce by mali ísť plným tempom od marca
Koncesionárska spoločnosť Zero Bypass Limited, zložená z členov konzorcia Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional, by sa podľa ministra dopravy mala úplne zamerať na vybudovanie R7 do bratislavského Ružinova a súbežne aj na úseky D4.
„Tiež sme mali meškanie, lebo sme nemali právoplatné stavebné povolenia, ktoré boli vydané vlani v septembri. Koncesionár musí predložiť svoje realizačné projekty, robí na nich. Niektoré právoplatné stavebné povolenia boli vydané už pred dvoma rokmi, tam koncesionár zatiaľ nestaval a sme dohodnutí, že od marca pôjde výstavba plným tempom,“ povedal Érsek.
Môžu stavať všade, majú právoplatné stavebné povolenia
Koncesionár by mal mať zazmluvnený všetok stavebný materiál, mal však ťažkosti so zabezpečením subdodávateľov stavebných prác. „Nebudú robiť s veľkými firmami, ale budú robiť s malými subdodávkami,“ uviedol minister dopravy a výstavby s tým, že koncesionára by to nemalo obmedzovať v čase. „Môžu stavať všetko, majú všade vydané právoplatné stavebné povolenia,“ upozornil Érsek.
Prípadné sankcie za omeškanie musí podľa ministra potvrdiť nezávislý stavebný dozor. „Ak s tým nebudeme súhlasiť, potom sa budeme súdiť, ak sa nevieme dohodnúť inak. O tom je ešte predčasné rozprávať,“ uviedol Érsek s tým, že podstatné je, aby sa naplno rozbehli stavebné práce.
Úseky D4 a R7 mali byť hotové do októbra 2020
Všetky úseky D4 a R7 mali byť hotové v októbri 2020, ale po prvej časti projektu, ktorého súčasťou je aj R7, mali autá jazdiť už v apríli 2020. Koncesionár chcel prvú fázu projektu odovzdať pôvodne do konca roka 2019 a druhú v polovici roka 2020.
Koncesionársku zmluvu pre D4 a R7 podpísal predošlý minister dopravy Roman Brecely (Sieť) so zástupcami koncesionára ešte v máji 2016 a realizáciu projektu oficiálne začali súčasný minister dopravy Arpád Érsek s koncesionárom v októbri 2016. Vtedy sa hovorilo, že stavebné práce sa začnú na jar 2017. Zhotoviteľom projektovej dokumentácie a stavebných prác je spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., zložená zo španielskej spoločnosti Ferrovial Agroman a rakúskej firmy Porr Bau.
Stavebné práce mali začať na jar 2017
„Čakáme na marec (2017), kedy začnú v plnom rozsahu stavať túto cestu,“ povedal v októbri 2016 Érsek s tým, že vtedy prebiehal archeologický prieskum v obci Kvetoslavov. Prípravné práce mali byť ukončené tak, aby sa na prvých úsekoch mohlo reálne začať stavať v prvých mesiacoch roku 2017. „Každý, kto jazdí v okolí Bratislavy, alebo cez ňu iba prechádza, vie, aká kritická je situácia, a preto verím, že stavba bude napredovať rýchlo a cesta bude čoskoro slúžiť ľuďom,“ uviedol vtedy Érsek.
„Je to príležitosť pre spoločnosti Ferrovial Agroman a Porr (zabezpečujú projektovanie a výstavbu D4 a R7), aby preukázali svoje odborné znalosti v postavení svetových lídrov v rámci stavebných spoločností. Je to príležitosťou pre kooperáciu španielskych, rakúskych a slovenských stavebných inžinierov, pričom krajina ich pôvodu nie je podstatná,“ uviedol v tom čase zástupca koncesionára zo Cintry Jaime Lamela.
Štát môže na splátkach ušetriť 127 miliónov eur
Na projekte výstavby a prevádzky úsekov D4 a R7 môže štát za tridsať rokov ušetriť na splátkach po zohľadnení inflácie 127 mil. eur. Pôvodná vysúťažená cena 1,891 mld. eur sa tak môže znížiť na 1,764 mld. eur. Základná ročná platba po odovzdaní úsekov do užívania sa znížila z 56,72 mil. eur na 52,8 mil. eur, teda o 3,9 mil. eur. Projektová a stavebná časť má stáť takmer 1 mld. eur. Projekt D4 a R7, vrátane výberu koncesionára, pripravilo ešte vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer-SD).