Najskôr by mali byť dokončené dva z troch plánovaných úsekov R7, a to na jar budúceho roka. Úseky D4, vrátane súmostia cez Dunaj, by mali byť hotové až po roku 2020, čo bol pôvodne plánovaný termín dokončenia.
Výstavba úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v dĺžke 59 kilometrov v rámci PPP projektu postupne napreduje. Najskôr by mali byť dokončené dva z troch plánovaných úsekov R7 na trase Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke zhruba 26 kilometrov, a to predbežne na jar budúceho roka. Úsek R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec v dĺžke vyše šesť kilometrov by mal byť hotový neskôr.
O priebehu výstavby v utorok informovali zástupcovia hlavného zhotoviteľa, spoločnosti D4R7 Construction, s. r. o., ktorú tvoria španielska firma Ferrovial Agroman a rakúsky Porr Bau. Úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever (vrátane súmostia cez Dunaj) – Bratislava, Rača v dĺžke 27 kilometrov by mali byť hotové až po roku 2020, čo bol pôvodne plánovaný termín dokončenia stavby D4 a R7. Ide o najväčšiu trvajúcu dopravnú stavbu v strednej Európe.
R7 chcú odovzdať v predstihu
„Odovzdanie R7 predpokladáme na jar 2020, čo je o tri mesiace v predstihu oproti pôvodnému termínu,“ informoval zhotoviteľ. Práce na D4 podľa D4R7 Construction napredujú, v spolupráci s ministerstvom dopravy a ďalšími inštitúciami aktívne a úzko spolupracujú na získavaní stavebných povolení. „Pri takomto rozsiahlom projekte sú povoľovacie procesy veľmi náročné a prinášajú so sebou značné množstvo práce pre všetky príslušné orgány, ktoré zapájame, aby procesy prebehli tak hladko, ako je to možné,“ uviedol zhotoviteľ.
Do konaní podľa zhotoviteľa vstupujú rôzne úrady, mimovládne organizácie, polícia, vlastníci inžinierskych sietí, ktoré majú často rôznorodé záujmy a nie vždy je ich možné vzájomne zosúladiť, čo môže viesť k predlžovaniu týchto procesov.
Súmostie cez Dunaj môžu dokončiť v roku 2021
Celé dunajské súmostie zo štyroch nadväzujúcich mostov v dĺžke takmer tri kilometre by malo byť vybudované predbežne v roku 2021. Najviac pokročili práce na najdlhšej časti súmostia, na východnom predmostí, ktoré vedie cez ľavostrannú hrádzu a Biskupické rameno.
Z plánovaných 1 250 metrov tohto predmostia stavbári zhotovili 350 metrov, teda päť mostných polí, vďaka mohutnej výsuvnej skruži, jedného z najväčších takýchto zariadení na svete.
Skruž váži 1 300 ton, je dlhá 140 metrov
„Nosná konštrukcia východného a západného predmostia je budovaná jedinečnou technológiou za pomoci výsuvnej skruže s rozpätím polí 70 metrov. Na výstavbu dunajského súmostia boli pre tento projekt vyrobené dve takéto skruže,“ uviedol projektový a technický manažér D4R7 Construction José Vicente Candel.
Každá skruž spolu s debnením váži 1 300 ton, je dlhá 140 metrov, vysoká tridsať a široká dvadsať metrov vo fáze betonáže a 31 metrov počas presunu. „Takáto technológia bola na Slovensku použitá doteraz iba jediný raz,“ dodal Candel s tým, že toto zariadenie obsluhuje desať pracovníkov.
Vo výstavbe aj ďalšie časti súmostia
Na západnom predmostí, ktoré v dĺžke 785 metrov premostí pravostrannú hrádzu a Jarovecké rameno, sa pracuje na druhom z dvanástich polí nosnej konštrukcie. Hlavné mosty majú takmer dokončenú spodnú stavbu. Na moste cez veslársku dráhu (470 metrov) začali stavať nosnú konštrukciu a na moste cez Dunaj (430 metrov) ju začnú stavať v najbližších dňoch.
„Podobná výsuvná skruž, ako je táto, už bola na Slovensku použitá, ale nie v takomto rozsahu. Trojkilometrové dunajské súmostie je najväčším mostným objektom na Slovensku v súčasnosti vo výstavbe a aj v európskom regióne je to najväčší most,“ povedal koordinátor projektovania, resp. odborný konzultant D4R7 Construction Ľudovít Naď. Nie je podľa neho celkom obvyklé, že oba smery diaľnice budú na jednej mostnej konštrukcii. Celková šírka bude 35 metrov, teraz je v prvej fáze vyhotovených 14,3 metra.
Oneskorené povolenia predĺžia výstavbu
„Do začiatku budúceho roka by mala byť hotová prvá etapa nosnej konštrukcie v šírke 14,3 metra a potom následne bude druhá etapa, keď sa budú monolitické konzoly zhotovovať s prefabrikovanými, lokálnymi vzperami. Do polovice budúceho roka by mala byť nosná konštrukcia dokončená. Celé súmostie je plánované v roku 2021,“ predpokladá Naď. Stavebné povolenia pre koncesionára boli podľa neho zabezpečené so značným oneskorením, čo sa premietne aj v dokončení stavby. „Nie sme si vedomí iných väčších vážnych prekážok,“ dodal Naď.
Výsuvná skruž bola vyrobená v Turecku, dovezená sem na niekoľkých desiatkach kamiónov, tu bola zmontovaná. Plánovaný je dvojtýždňový pracovný cyklus na jedno 70-metrové mostné pole. „Teraz sme v piatom poli a ešte nemáme dosiahnutú takúto rýchlosť kvôli viacerým faktorom, jedným z nich sú klimatické podmienky, ktoré neboli doteraz najpriaznivejšie,“ poznamenal Naď.
Termíny dokončenia presne nevedia
Povoľovacie procesy pre hlavné objekty, ako sú mosty, boli podľa D4R7 Construction ukončené, a na objekty týkajúce sa stavebných činností, ktorých realizácia je plánovaná v neskoršej fáze, ešte prebiehajú. „Tie hlavné sa týkajú konaní zmeny stavby pred dokončením na získanie stavebných povolení, zodpovedajúcich vysúťaženým technickým riešeniam zahrnutých v zmluve uzavretej s verejným obstarávateľom, Ministerstvom dopravy a výstavby SR,“ poznamenal zhotoviteľ.
Pri takomto rozsiahlom projekte sú podľa D4R7 Construction povoľovacie procesy veľmi náročné a prinášajú so sebou značné množstvo práce pre všetky príslušné orgány. „Snažíme sa o to, aby prebehli plynule a čo najrýchlejšie, ako je to možné. V tejto chvíli preto nevieme presne komentovať termíny dokončenia,“ dodal zhotoviteľ.