- aktualizované 17. júla, 14:40
Posledné vzorky z násypov na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy potvrdili výskyt nepovolených látok. Ako v stredu informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV), v troch vzorkách posledného testovania sa vyskytoval azbest, ktorý síce po zakopaní do zeme neohrozuje zdravie ľudí, avšak manipulácia s ním je nebezpečná a nemal byť použitý pod diaľnicou.
Odstránenie na vlastné náklady
Rezort dopravy preto podnikne kroky, aby bol všetok nepovolený materiál zo stavby odstránený a cesta spĺňala všetky kritéria určené stavebným povolením.
„Vždy som veľmi jasne a transparentne komunikoval, že všetky diaľnice musia spĺňať nielen technické, ale aj environmentálne kritériá. Preto som dal urobiť viacero testovaní napriek tomu, že koncesionár tvrdí, že je všetko v poriadku. Podnikneme všetky potrebné kroky, aby v násypoch diaľnice neostal žiadny nebezpečný materiál,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd). „Koncesionár to musí zabezpečiť na vlastné náklady,“ uviedol minister.
Video: Policajti odobrali vzorky na stavbe bratislavského obchvatu D4 R7
Na základe výsledkov posledných testov príslušná sekcia ministerstva dopravy okamžite vyzvala koncesionára, aby bezodkladne odviezol všetok kontaminovaný materiál a nahradil ho nezávadným materiálom.
Dopad na termín prác
Takisto koná aj Špeciálny stavebný úrad, ktorý tiež dostal výsledky dodatočných vzoriek a na ich základe zvolal pracovné stretnutie s koncesionárom. Nezávislý dozor je tiež povinný vysvetliť, ako je možné, že takýto odpad neidentifikoval a ministerstvo o tom neinformoval, čo je jeho povinnosťou.
„Podľa dostupných údajov sa problém týka relatívne krátkeho úseku diaľnice D4 pri Jarovciach a je možné kontaminovanú zeminu odviesť a nahradiť ju kvalitnými materiálmi,“ informovala rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. Toto riešenie podľa nej nemusí mať dopad ani na finálny termín otvorenia diaľnice, ak bude realizované včas.
„Zodpovednosť za vzniknutú situáciu nesie v plnej miere koncesionár a nezávislý dozor,“ uviedla Ducká pre agentúru SITA na otázku, či v tejto súvislosti neuvažujú o vyvodení osobnej politickej zodpovednosti ministra dopravy Árpáda Érseka.
Ekoaudit: Zásadné pochybenia koncesionára na stavbe D4 porušujú zmluvu
„Vzhľadom na to, že ide o PPP model, kde výstavbu má v plnej miere na zodpovednosti koncesionár a dohliadať na kvalitu má nezávislý dozor, rezort dopravy nemohol vzniknutej situácii žiadnym spôsobom predísť,“ dodala hovorkyňa ministerstva dopravy.
V aktuálnej fáze sa podľa nej zamerali najmä na problematický úsek D4, navyše, ďalšie vzorky brala aj polícia. „Ďalšie testovanie prebehne podľa potreby aj v závislosti od výsledku vzoriek, ktoré odobrala polícia,“ uzavrela Ducká.
Materiál zo „smetného kopca“
Nepovolený materiál v násypoch rozostavaného úseku diaľnice D4 pri Jarovciach odhalili tri vzorky na úseku v dĺžke približne päťsto metrov.
Časti materiálu podľa zhotoviteľa diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy mohli pochádzať z vodovodných potrubí, rozbitých brzdových platničiek z motorových vozidiel, azbestových betónových panelov alebo podobných častí a obsahovať azbestové vlákna.
Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., v stredu v tlačovej správe informovala, že prvé výsledky testov násypového materiálu na stavbe D4 v okolí Jaroviec, vykonaných spolu s Ministerstvom dopravy a výstavby SR 7. júna 2019, nevykázali žiadnu toxickú, environmentálnu alebo zdravie ohrozujúcu kontamináciu.
Materiál podľa zhotoviteľa pochádza z tzv. „smetného kopca“ v bratislavskej Petržalke a do telesa budovanej D4 pri Jarovciach ho zabudovali pred viac ako rokom na prvom úseku v kilometri 0,8 až 1,3. Spoločnosť tvrdí, že recyklovaný materiál zakúpili iba od jedného dodávateľa a nepoužili ho na žiadnom inom úseku rozostavanej D4 a R7.
Životné prostredie neohrozujú
Generálny riaditeľ D4R7 Construction Juan José Bregel povedal, že recyklovaný stavebný materiál zakúpili od jediného dodávateľa v dobrej viere, že spĺňa všetky zákonné požiadavky. Hoci materiály obsahujúce azbest podľa spoločnosti priamo neohrozujú zdravie alebo životné prostredie, musia byť odborne zlikvidované, a preto sú klasifikované ako nebezpečný odpad.
„Náš dodávateľ by si toho mal byť vedomý a je za to zodpovedný. Bez ohľadu na to sme v utorok informovali ministerstvo dopravy, že v súčinnosti s nimi podnikneme čo najrýchlejšie všetky potrebné opatrenia, aby sme zabezpečili bezpečnosť ľudí a životného prostredia počas výstavby a prevádzky D4R7,“ uviedol Bregel.
Bratislavský obchvat sa stavia z odpadu, tvrdí OĽaNO a požaduje odvolanie Érseka
Spoločnosť D4R7 Construction podrobne zhodnotí výsledky dvoch nezávislých laboratórií – jedného povereného ministerstvom dopravy a výstavby a jedného zo svojej strany. V spolupráci s rezortom dopravy a ďalšími nezávislými odborníkmi následne urýchlene rozhodne, ako bude ďalej postupovať s nájdeným materiálom obsahujúcom azbest.
„Akonáhle sa dozvieme viac, budeme samozrejme informovať slovenskú verejnosť. Sme zodpovední za prevádzku tejto diaľnice na ďalších tridsať rokov, a preto máme všetky dôvody na to, aby sme slovenskej verejnosti poskytli modernú diaľnicu spĺňajúcu všetky zákonné požiadavky a zabezpečili bezpečnosť osôb a životného prostredia,“ dodal Bregel.